Generic competences in engineering field: a comparative study between Latin America and European Union

Palma Lama, Francisco Martin; Miñán Ubillús, Erick Alexander y Ríos Carmenado, Ignacio de los (2011). Generic competences in engineering field: a comparative study between Latin America and European Union. "Procedia Social and Behavioral Sciences Journal", v. 15 (n. 1); pp. 576-585. ISSN 1877-0428. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.144,.

Descripción

Título: Generic competences in engineering field: a comparative study between Latin America and European Union
Autor/es:
  • Palma Lama, Francisco Martin
  • Miñán Ubillús, Erick Alexander
  • Ríos Carmenado, Ignacio de los
Tipo de Documento: Artículo
Título de Revista/Publicación: Procedia Social and Behavioral Sciences Journal
Fecha: 2011
Volumen: 15
Materias:
Escuela: E.T.S.I. Agrónomos (UPM) [antigua denominación]
Departamento: Proyectos y Planificación Rural [hasta 2014]
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (818kB) | Vista Previa

Resumen

In this work, a comparison between the competences codes in the CDIÓs* curriculum, the ones defined for the Tunning Project and the International Project Management Association (IPMA) is made. The goal is to define the most appropriate competences codes for the engineering education in Latin America. The CDIO code is obtained from the engineering practice, and responds to the Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET) standards of accreditation. The Tuning competences are the ones defined for Latin America and the IPMÁs are international competences for project management. It is the first time that the competences defined in ABET accreditation standards in the engineering field are compared with the international competences according to IPMÁs model. The results give evidence that, in first place, there is a need to apply holistic models in the definition of an engineering curriculum. Second, the pertinence of these models in the definition of engineering programs in Latin America.

Más información

ID de Registro: 11865
Identificador DC: http://oa.upm.es/11865/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:11865
Identificador DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.03.144,
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 27 Sep 2012 10:15
Ultima Modificación: 21 Abr 2016 11:03
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM