Análisis de los mercados de gas mayoristas en Europa: Francia, Reino Unido, Bélgica y Holanda

Otero Martín, Manuel (2013). Análisis de los mercados de gas mayoristas en Europa: Francia, Reino Unido, Bélgica y Holanda. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. Minas (UPM).

Description

Title: Análisis de los mercados de gas mayoristas en Europa: Francia, Reino Unido, Bélgica y Holanda
Author/s:
  • Otero Martín, Manuel
Contributor/s:
  • Merino, María Victoria
Item Type: Final Project
Date: July 2013
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Minas (UPM)
Department: Sistemas Energéticos [hasta 2014]
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

Este proyecto consiste en una previa investigación descriptiva del mercado mayorista de gas en España. Para ello, se ha estudiado en profundidad el funcionamiento de los componentes que constituyen este sistema y las herramientas necesarias utilizadas para el sostenimiento del mismo. Se ha analizado las capacidades, peajes, etc. para poder extrapolar estos conocimientos al resto de los mercados europeos examinados. Una vez explorado el mercado español, se ha analizado el mercado belga, francés, inglés y holandés. En estos mercados se ha hecho un estudio de las bases necesarias que un comercializador necesita para poder introducirse en estos nuevos mercados. Por último, al tratarse de un proyecto de investigación, se ha realizado un estudio del coste económico que un estudio como este podría conllevar. 3 ABSTRACT This project is a descriptive pre-research study of the wholesale gas market in Spain. For that purpose, the system's structure, functioning and the strategies required for its sustainability have been studied extensively. Capacities, tolls, etc. have been analysed so that results can be then extrapolated to the other markets examined. Once the spanish market was explored; belgian, french, english and dutch markets were analysed. In these markets, the basis required for a potential marketer entering these markets, have been evaluated. At last, as a research study, it includes an economic cost analysis that a study like this would imply

More information

Item ID: 19884
DC Identifier: http://oa.upm.es/19884/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:19884
Deposited by: Biblioteca ETSI Minas y Energía
Deposited on: 11 Sep 2013 10:41
Last Modified: 21 Apr 2016 21:40
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM