Contribución de los ferrocarriles de elevadas prestaciones en las rutas ibéricas de las redes transeuropeas de transporte

Moreira Cravo, Ruy (2008). Contribución de los ferrocarriles de elevadas prestaciones en las rutas ibéricas de las redes transeuropeas de transporte . Thesis (Doctoral), E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM).

Description

Title: Contribución de los ferrocarriles de elevadas prestaciones en las rutas ibéricas de las redes transeuropeas de transporte
Author/s:
  • Moreira Cravo, Ruy
Contributor/s:
  • Echeverri Domecq, Alberto
  • Quereda Laviña, José
Item Type: Thesis (Doctoral)
Date: 2008
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM)
Department: Ingeniería Civil: Transportes [hasta 2014]
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

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Abstract

El proceso de la Globalización se inició en la segunda mitad del siglo XX y se hay desarrollado de una forma sustentada e imparable en un horizonte de medio / largo plazo, sobre todo después de la adhesión de India, China y en general todo el Oriente Lejano. La Globalización fue posible porque los Transportes han respondido positivamente a las solicitaciones con ofertas de tecnología innovadora, como los mega buques portacontenedores, los trenes de mercancías de elevadas prestaciones, la Telemática y los nuevos conceptos de gestión de la Cadena Logística. En el futuro próximo se prevé la entrada en servicio de los buques malaccasize de 21 metros de calado y 18.000 TEUs, los trenes de mercancías con longitud hasta 1.500 metros y velocidad de crucero de 160 Km/h circulando en freightways prioritarias para mercancías. Este nuevo paradigma en el Comercio Intercontinental abre oportunidades a nuevas cadenas logísticas de tráfico de contenedores con origen en los puertos de aguas profundas de la Península Ibérica y destino final los ricos mercados de Centroeuropa, accesibles a través de los futuros freightways ferroviarios transibéricos y que la Península Ibérica vuelva a ser una puerta principal de Europa para el tráfico intercontinental del Extremo Oriente. La presente Disertación estudia el efecto de las acciones de inversión actuales y futuras identificadas en los Planes de Desarrollo de todos los nudos y arcos de las cadenas de transporte en la Península Ibérica considerada como una unidad logística y concluye presentando un conjunto de Criterios que deben en formar el Modelo de Toma de Decisiones cuanto a las inversiones que viabilicen y potencien el éxito de la nueva ruta vía la Península como second best access al hinterland Centroeuropeo. En particular la presente Disertación estudia el papel de la AVF en los freightways de acceso a Centroeuropa. Abstract The Globalization process began in the second half of the twentieth century and has developed in a sustained and continuous manner on a medium / long term horizon, especially after the accession of India, China and all Far East countries in general. Globalization was possible because transport answered positively to the demands with innovative technology offers, as: • The very large container ships for 18.000 TEU s and 21 meters depth (calado), the malaccasize only limited by the depths of the strait of Malacca • The High Speed Trains (HST) for containers, with cruise velocities up to 160 Km/h and longitude up to 1.500 metres • The Telematics • The new concepts of chain logistics This new paradigm in intercontinental commerce opens opportunities to the new chain logistics of container traffic having as origin, the deep water ports of the Iberic Peninsula and as final destiny, the rich markets of Central Europe, accessible through future Transiberic High Speed Trains running on the new priority freightways. As a consequence, the Iberian Peninsula deep sea ports, such as Sines and Algeciras, will be able to receive the future malaccasize ships and with direct interfaces to the High Speed Trains in the freight ways will once again become, as in the past fifteenth and sixteenth centuries, a very important European door for exterior commerce, especially for growing traffic coming from China and in general from all the Far East. The present PhD thesis studies the effect of present and future inversion actions identified on the development of all the nodes (Ports, Logistic Platforms, Dry Ports, Interfaces with all others modes of transport and Rail Service Centers) and arches of the Iberic Peninsula chain of freight transport, considered as a logistic unit. This dissertation concludes by presenting some criteria which should be incorporated in a final decision making model applied to the Investment Policy within Portugal and Spain, the two countries that form the Iberic Peninsula, in order to viabilize and enhance the success of the new route via the peninsula as the second best access to Central Europe, in competing with the traditional route through the North Sea Ports of Amsterdam, Rotterdam, Bremmen- Bremerhaben and Hamburg.

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Item ID: 2489
DC Identifier: http://oa.upm.es/2489/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:2489
Deposited by: Archivo Digital UPM
Deposited on: 04 Mar 2010 16:18
Last Modified: 20 Apr 2016 12:10
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