CRYPT4YOU y la utilidad de los MOOCs en la formación online en lengua española.

Ramió Aguirre, Jorge and Muñoz Muñoz, Alfonso (2013). CRYPT4YOU y la utilidad de los MOOCs en la formación online en lengua española.. "Innovación Educativa" (n. 23); pp. 231-240. ISSN 1130-8656.

Description

Title: CRYPT4YOU y la utilidad de los MOOCs en la formación online en lengua española.
Author/s:
  • Ramió Aguirre, Jorge
  • Muñoz Muñoz, Alfonso
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Innovación Educativa
Date: 2013
ISSN: 1130-8656
Subjects:
Freetext Keywords: Innovación educativa, formación online, mooc, crypt4you, seguridad de la información.Educational innovation, online training, mooc, crypt4you, information security
Faculty: E.U. de Informática (UPM)
Department: Lenguajes, Proyectos y Sistemas Informáticos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (692kB)

Abstract

En los últimos dos años la formación online ha experimentado un auge significativo gracias al paradigma de formación denominado MOOC (Massive Open Online Course). Un MOOC simplifica la formación a distancia gracias a sus características de abierto, colaborativo, masivo y gratuito. Por desgracia en lengua española la utilización de este tipo de recurso formativo todavía es minoritaria. La presente investigación recoge una experiencia de innovación educativa en la que se destaca el diseño, implementación y difusión del primer MOOC en lengua española dedicado a la seguridad de la información por parte de la Universidad Politécnica de Madrid. Esta experiencia aborda las ventajas e inconvenientes de este tipo de recurso formativo, debatiendo aspectos vitales para la elaboración prolongada de cursos tipo MOOC, como son la interactividad y retroalimentación con los usuarios del curso o la forma más adecuada de representar el contenido docente. Todas estas cuestiones reciben respuesta en el MOOC Crypt4you, que con más de 10 meses de vida permite vislumbrar un gran éxito de este tipo de cursos en la formación, al menos en lengua española, de hispanohablantes. ABSTRACT In the last two years, online training has boomed thanks to significant training paradigm called MOOC (Massive Open Online Course). A MOOC simplifies remote training thanks to its open, collaborativend free mass features. Unfortunately, the use of this kind of learning resource in Spanish teaching is still a minority. This research includes an educational experience which emphasizes the design, implementation and dissemination of the first Spanish-language MOOC devoted to information security by the Technical University of Madrid. This experiment addresses the advantages and disadvantages of this kind of learning resource discussing critical issues for developing type MOOC prolonged courses, such as interactivity and feedback from users of the course or the most appropriate way of representing the educational content. All these questions are answered in the MOOC Crypt4you which, over its 10 months of life, can glimpse a great success of this type of training course, at least in Spanish, Spanish-speakers.

More information

Item ID: 26838
DC Identifier: http://oa.upm.es/26838/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:26838
Official URL: http://www.usc.es/revistas/index.php/ie/index
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 02 Jul 2014 12:36
Last Modified: 22 Sep 2014 11:43
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM