ECA gesture strategies for robust SLDSs

López-Mencía, Beatriz; Hernández-Trapote, Álvaro; Pardo, David; Santos, Raul y Rodríguez Gancedo, María del Carmen (2008). ECA gesture strategies for robust SLDSs. En: "The AISB Symposium on Multimodal Output Generation (MOG 2008)", 03/04/2008-04/04/2008, Aberdeen, Scotland, UK. ISBN 1-902956-69-9. pp. 1-9.

Descripción

Título: ECA gesture strategies for robust SLDSs
Autor/es:
  • López-Mencía, Beatriz
  • Hernández-Trapote, Álvaro
  • Pardo, David
  • Santos, Raul
  • Rodríguez Gancedo, María del Carmen
Tipo de Documento: Ponencia en Congreso o Jornada (Artículo)
Título del Evento: The AISB Symposium on Multimodal Output Generation (MOG 2008)
Fechas del Evento: 03/04/2008-04/04/2008
Lugar del Evento: Aberdeen, Scotland, UK
Título del Libro: Proceedings of the AISB Symposium on Multimodal Output Generation (MOG 2008)
Fecha: 2008
ISBN: 1-902956-69-9
Materias:
Palabras Clave Informales: Embodied conversational agents, ECA, spoken language dialogue systems, SLDS,
Escuela: E.T.S.I. Telecomunicación (UPM)
Departamento: Señales, Sistemas y Radiocomunicaciones
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
Pdf - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (955kB) | Vista Previa

Localizaciones alternativas

URL Oficial: http://www.aisb.org.uk/convention/aisb08/index.html

Resumen

This paper explores the use of embodied conversational agents (ECAs) to improve interaction with spoken language dialogue systems (SLDSs). For this purpose we have identified typical interaction problems with SLDSs and associated with each of them a particular ECA gesture or behaviour. User tests were carried out dividing the test users into two groups, each facing a different interaction metaphor (one with an ECA in the interface, and the other implemented only with voice). Our results suggest user frustration is lower when an ECA is present in the interface, and the dialogue flows more smoothly, partly due to the fact that users are better able to tell when they are expected to speak and whether the system has heard and understood. The users’ overall perceptions regarding the system were also affected, and interaction seems to be more enjoyable with an ECA than without it.

Más información

ID de Registro: 3063
Identificador DC: http://oa.upm.es/3063/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:3063
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 26 May 2010 09:33
Ultima Modificación: 20 Abr 2016 12:38
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM