El vídeo didáctico, facilitador del aprendizaje/auto-aprendizaje

Benito Oterino, José Manuel and Martínez Peña, Marina and Chueca Castedo, Rosa Mariana (2013). El vídeo didáctico, facilitador del aprendizaje/auto-aprendizaje. In: "CINAIC 2013. II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2013), Noviembre 6 - 8, 2013 , Madrid, España", 06/11/2013 - 08/11/2013, Madrid. ISBN 978-84-695-8927-4. pp. 325-330.

Description

Title: El vídeo didáctico, facilitador del aprendizaje/auto-aprendizaje
Author/s:
  • Benito Oterino, José Manuel
  • Martínez Peña, Marina
  • Chueca Castedo, Rosa Mariana
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: CINAIC 2013. II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2013), Noviembre 6 - 8, 2013 , Madrid, España
Event Dates: 06/11/2013 - 08/11/2013
Event Location: Madrid
Title of Book: CINAIC 2013, II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad : Madrid, 6-8 noviembre de 2013
Date: 2013
ISBN: 978-84-695-8927-4
Subjects:
Freetext Keywords: Vídeos didácticos, innovación educativa, instrumentos topográficos, observaciones topográficas.
Faculty: E.T.S.I. en Topografía, Geodesia y Cartografía (UPM)
Department: Ingeniería Cartográfica, Geodesia y Fotogrametría [hasta 2014]
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (371kB) | Preview

Abstract

Entre los recursos susceptibles de ser utilizados en red, desarrollados por el grupo de Innovación Educativa INNGEO, cabe destacar la producción de 13 vídeos que constituyen un valioso material para facilitar las Observaciones de campo en asignaturas de la materia “Topografía” del Grado en Ingeniería Geomática y Topografía; son, en la práctica, “la versión audiovisual” de los Cuadernos de observaciones de campo, tan enraizados en el “saber hacer” de las materias específicas de la titulación objeto de innovación. Con el objetivo principal de hacer del vídeo docente un recurso facilitador del aprendizaje/autoaprendizaje, se presenta, no solo la metodología, técnicas y tecnologías utilizadas en su diseño y producción, sino también el impacto que en asignaturas, Escuela, UPM y mundo técnico ha generado desde su incorporación como recurso innovador en asignaturas implementadas en Moodle, hasta su publicación en abierto en el Canal UPM de YouTube y en iTunes U. Abstract: Among the resources that could be used in a network, developed by the Educational Innovation INNGEO group included the production of 13 videos that provide va luable material for facilitating field observations in subjects of the matter "Topography" of the Engineering Degree in Geomatics and Surveying; They are, in practice, "visual version" of the Journal of field observations, as rooted in the "know how to do" of the specific subjects of the degree object of innovation. With the aim of making the educational video a resource facilitator of learning / self - study is presented, not only the methodology, techniques and technologies used in design and production, but also the impact on subjects, School, UPM and technical world has generated from its incorporation as a resource implemented innovative courses Moodle, until its open publication in the UPM Channel in YouTube and iTunes U.

More information

Item ID: 30901
DC Identifier: http://oa.upm.es/30901/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:30901
Official URL: http://138.4.83.162/congreso/cinaic/sic/
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 18 Sep 2014 15:46
Last Modified: 22 Apr 2016 01:09
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM