Algunas aportaciones sobre la enseñanza y divulgación de la ciencia

Calvo, María Araceli and Castro-Acuña, Carlos Mauricio and Hernández, José María and Kelter, Paul and Martín Sánchez, Manuela and Martín Sánchez, María Teresa and Prolongo Sarria, Maria Luisa and Pinto Cañón, Gabriel (2013). Algunas aportaciones sobre la enseñanza y divulgación de la ciencia. "Anuario Latinoamericano de Educación Química", v. 28 (n. null); pp. 149-154. ISSN 0328-087X.

Description

Title: Algunas aportaciones sobre la enseñanza y divulgación de la ciencia
Author/s:
  • Calvo, María Araceli
  • Castro-Acuña, Carlos Mauricio
  • Hernández, José María
  • Kelter, Paul
  • Martín Sánchez, Manuela
  • Martín Sánchez, María Teresa
  • Prolongo Sarria, Maria Luisa
  • Pinto Cañón, Gabriel
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Anuario Latinoamericano de Educación Química
Date: 2013
ISSN: 0328-087X
Volume: 28
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Industriales (UPM)
Department: Ingeniería Química Industrial y del Medio Ambiente
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (138kB)

Abstract

Se aportan una serie de ideas y consideraciones sobre temas variados relacionados tanto con el ámbito de la enseñanza como con el de la divulgación de las ciencias experimentales y, de forma específica, la química y la física. Las ideas expuestas en este artículo son, en buena medida, fruto del trabajo asociado a la preparación y celebración de una Jornada en Madrid, en 2012, sobre "Enseñanza y divulgación de la química y la física". Los trabajos presentados en dicho evento se recopilaron en un libro (escrito por 132 autores de distintos niveles educativos y países), con el mismo título y de libre acceso en Internet. Se aboga por favorecer: (i) una divulgación científica rigurosa, con objetivos claros y acordes al público al que va destinada, (ii) una enseñanza con metodologías variadas, e (iii) la imbricación de actividades divulgativas (museos, certámenes, páginas web...) y educativas. We discuss different topics related to science teaching and science outreach, focused especially on chemistry and physics. These ideas were most ly obtained from a 2012 symposium in Madrid about “Teaching and Outreach of Chemistry and Physics.” The papers presented in this symposium, written by 132 authors from different countries and working at di fferent educational levels, were published in a book with the same symposium title and with free access by internet. We emphasize: (i) rigorous science outreach with clear objectives that are well-focuse d on the intended audience; (ii) teaching based on a variety of methodologies, and; (iii) the interconnect ion of several outreach and educational activities (museums, contests, web pages).

More information

Item ID: 33349
DC Identifier: http://oa.upm.es/33349/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:33349
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 03 Feb 2015 16:52
Last Modified: 17 Apr 2017 17:27
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM