Metaphor and Genre: An Approach to improve the learning process of English for Aeronautics

Robisco Martín, María del Mar and Cuadrado Esclapez, Georgina (2013). Metaphor and Genre: An Approach to improve the learning process of English for Aeronautics. "Revista española de lingüística aplicada (RESLA)", v. 1 (n. 2013); pp. 209-228. ISSN 0213-2028.

Description

Title: Metaphor and Genre: An Approach to improve the learning process of English for Aeronautics
Author/s:
  • Robisco Martín, María del Mar
  • Cuadrado Esclapez, Georgina
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Revista española de lingüística aplicada (RESLA)
Date: 2013
ISSN: 0213-2028
Volume: 1
Subjects:
Freetext Keywords: English for Aeronautics, genre-based approach, cognitive linguistics, metaphor, Inglés para Aeronáutica, teoría del género, lingüística cognitiva, metáfora
Faculty: E.U.I.T. Aeronáutica (UPM)
Department: Aeronaves y Vehículos Espaciales
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

This study suggests a theoretical framework for improving the teaching/ learning process of English employed in the Aeronautical discourse that brings together cognitive learning strategies, Genre Analysis and the Contemporary theory of Metaphor (Lakoff and Johnson 1980; Lakoff 1993). It maintains that cognitive strategies such as imagery, deduction, inference and grouping can be enhanced by means of metaphor and genre awareness in the context of content based approach to language learning. A list of image metaphors and conceptual metaphors which comes from the terminological database METACITEC is provided. The metaphorical terms from the area of Aeronautics have been taken from specialised dictionaries and have been categorised according to the conceptual metaphors they respond to, by establishing the source domains and the target domains, as well as the semantic networks found. This information makes reference to the internal mappings underlying the discourse of aeronautics reflected in five aviation accident case studies which are related to accident reports from the National Transportation Safety Board (NTSB) and provides an important source for designing language teaching tasks. La Lingüística Cognitiva y el Análisis del Género han contribuido a la mejora de la enseñanza de segundas lenguas y, en particular, al desarrollo de la competencia lingüística de los alumnos de inglés para fines específicos. Este trabajo pretende perfeccionar los procesos de enseñanza y el aprendizaje del lenguaje empleado en el discurso aeronáutico por medio de la práctica de estrategias cognitivas y prestando atención a la Teoría del análisis del género y a la Teoría contemporánea de la metáfora (Lakoff y Johnson 1980; Lakoff 1993). Con el propósito de crear recursos didácticos en los que se apliquen estrategias metafóricas, se ha elaborado un listado de metáforas de imagen y de metáforas conceptuales proveniente de la base de datos terminológica META-CITEC. Estos términos se han clasificado de acuerdo con las metáforas conceptuales y de imagen existentes en esta área de conocimiento. Para la enseñanza de este lenguaje de especialidad, se proponen las correspondencias y las proyecciones entre el dominio origen y el dominio meta que se han hallado en los informes de accidentes aéreos tomados de la Junta federal de la Seguridad en el Transporte (NTSB)

More information

Item ID: 33399
DC Identifier: http://oa.upm.es/33399/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:33399
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 16 Apr 2015 18:25
Last Modified: 16 Apr 2015 18:25
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM