Applied genre analysis: the case of introductions in spanish teacher trainees curricular design documents

Pierce McMahon, Joana (2013). Applied genre analysis: the case of introductions in spanish teacher trainees curricular design documents. "RESLA.Revista española de lingüistica aplicada", v. EXTRA ; pp. 165-182. ISSN 0213-2028.

Description

Title: Applied genre analysis: the case of introductions in spanish teacher trainees curricular design documents
Author/s:
  • Pierce McMahon, Joana
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: RESLA.Revista española de lingüistica aplicada
Date: 2013
ISSN: 0213-2028
Volume: EXTRA
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. de Minas y Energía (UPM)
Department: Lingüistica Aplicada a la Ciencia y a la Tecnología
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (83kB) | Preview

Abstract

A host of studies over the years have been published on introductions to research articles across a variety of fields. However, much less attention has been paid to professional or workplace introductions as well as student written introductions. This study aims to redress this imbalance by studying the writing samples of four primary English teacher trainees’ introductions to curricular design i.e. the document candidates must present to an examination board in Spain. This genre can be considered occluded in that exemplars are private and confidential and not readily available to the aspiring candidate. Three recurrent moves were identified, namely, explaining the importance of curricular design, providing background and defining concepts. Instances of self-glorification (Bhatia 1996) were revealed. The implications of the findings can have a positive effect on students’ future writing. RESUMEN. Se han publicado varios estudios en los últimos años sobre las introducciones de los artículos de investigación en varios campos. Sin embargo, se ha prestado mucha menor atención a las introducciones en los ámbitos profesionales o las introducciones en el lugar de trabajo, así como a las introducciones escritas por estudiantes. Este estudio tiene por objeto corregir este desequilibrio mediante el análisis de cuatro introducciones redactadas por candidatos para las oposiciones públicas de profesores de inglés de primaria. Este género se puede considerar oculto puesto que las muestras de dichas introducciones no están publicadas. El análisis de estas introducciones muestra que hay tres movimientos recurrentes: una explicación de la importancia del diseño curricular, definición del contexto educativo y, por último, definición de conceptos. Hay ejemplos en este estudio empírico de auto-promoción (Bhatia 1996). Las implicaciones de los resultados pueden tener un efecto positivo en la escritura de estos estudiantes en el futuro.

More information

Item ID: 33424
DC Identifier: http://oa.upm.es/33424/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:33424
Official URL: https://benjamins.com/#catalog/journals/resla/main
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 12 Jan 2015 11:26
Last Modified: 12 Jan 2015 11:26
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM