Funciones de la lectura en la enseñanza del inglés profesional y académico y estrategias de comprensión lectora

Durán Escribano, María del Pilar (2001). Funciones de la lectura en la enseñanza del inglés profesional y académico y estrategias de comprensión lectora. "Didáctica", v. 13 (n. null); pp. 99-111. ISSN 1130-0531.

Description

Title: Funciones de la lectura en la enseñanza del inglés profesional y académico y estrategias de comprensión lectora
Author/s:
  • Durán Escribano, María del Pilar
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Didáctica
Date: 2001
ISSN: 1130-0531
Volume: 13
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Minas (UPM)
Department: Lingüistica Aplicada a la Ciencia y a la Tecnología
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (90kB) | Preview

Abstract

Este artículo analiza las funciones de la lectura en la enseñanza-aprendizaje del inglés profesional y académico, desde el marco de la comunicación, considerándola como un proceso interactivo entre lector y texto. El lector, alumno universitario que necesita desarrollar sus habilidades lingüísticas en inglés, como vehículo de transmisión del conocimiento científico. El texto, con la estructura propia de los géneros científicos, constituye para el alumno de habla española, además de un reto para el aprendizaje del IPA, una fuente de información. Para ello, se proponen unas actividades pedagógicas relacionadas con la didáctica de las estrategias lectoras previas, simultáneas y posteriores a la lectura de un texto. Abstract This article analyses the role of reading in the teaching of English for Professional and Academic Purposes from a communicative perspective, considering it as an interactive process between reader and text. The reader is a university student who needs to develop his linguistic abilities in English as a vehicle for the transmission of scientific knowledge. The text, with a structure proper of scientific genres, represents for the Spanish speaking student a stimulus for the learning of Academic English as well as a source of information. Several pedagogical activities, related to the methodology of teaching reading strategies: previous, simultaneous and after the reading process, are proposed.

More information

Item ID: 35248
DC Identifier: http://oa.upm.es/35248/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:35248
Official URL: http://revistas.ucm.es/index.php/DIDA
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 19 May 2015 07:56
Last Modified: 19 May 2015 07:56
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM