De la forma estética a la forma práctica: La controversia metodológica en la HfG de Ulm

Luxán Antón-Pacheco, Carlos de (2014). De la forma estética a la forma práctica: La controversia metodológica en la HfG de Ulm. Thesis (Master thesis), E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: De la forma estética a la forma práctica: La controversia metodológica en la HfG de Ulm
Author/s:
  • Luxán Antón-Pacheco, Carlos de
Contributor/s:
  • Muñoz Jimenez, Maria Teresa
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Proyectos Arquitectónicos Avanzados
Date: 2014
Subjects:
Freetext Keywords: HfG Ulm, Proyecto, Diseño, Estética, Método, Práctica; HfG Ulm, Project, Design, Aesthetic, Method, Practice.
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (11MB) | Preview

Abstract

La HfG abrió sus puertas en 1953 con el objetivo de regenerar a través del diseño una sociedad devastada tras la guerra. Abordó, fusionando formación académica y politécnica, el diseño de todo tipo de objetos bajo una perspectiva racional. Sin embargo, pronto surgió la controversia dentro de su claustro. Esta investigación pretende revisar no solo los motivos del arquitecto Max Bill en su defensa del Curso Preliminar de adiestramiento estético, sino también por qué surgieron como reacción las tesis antiestéticas del teórico Tomás Maldonado y del diseñador Otl Aicher, que antepusieron sucesivamente, frente a la pedagogía idealista de Max Bill, la metodología científica y la praxis proyectual. HfG was founded in 1953 with the aim of transforming, through design, a devastated postwar society. By combining academic and polytechnic training, it endeavored to design all kinds of objects through a rational perspective. However, controversy soon emerged amongst the faculty. This research seeks to review not only the motivation of the architect Max Bill in defending the Preliminary Course of esthetical training, but also to explain the reasons that led to the unaesthetic reactions of the theorist Tomas Maldonado and the designer Otl Aicher, who successively prioritised scientific methodology and project praxis as alternatives to Max Bill's idealist pedagogy.

More information

Item ID: 35548
DC Identifier: http://oa.upm.es/35548/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:35548
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 10 Jun 2015 08:23
Last Modified: 28 Jul 2015 08:36
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM