Diseño y desarrollo de un sistema basado en Learning Analytics para evaluar la competencia de trabajo en equipo.Design and development of a Learning Analytics System to evaluate group work competence

Fidalgo Blanco, Ángel and Sein-Echaluce, Marisa and Conde, Miguel A. and García-Peñalvo, Francisco J. (2014). Diseño y desarrollo de un sistema basado en Learning Analytics para evaluar la competencia de trabajo en equipo.Design and development of a Learning Analytics System to evaluate group work competence. "International Journal of Learning And Intellectual Capital", v. 11 (n. 1); pp. 1-19. ISSN 1479-4853. https://doi.org/10.1109/CISTI.2014.6877099.

Description

Title: Diseño y desarrollo de un sistema basado en Learning Analytics para evaluar la competencia de trabajo en equipo.Design and development of a Learning Analytics System to evaluate group work competence
Author/s:
  • Fidalgo Blanco, Ángel
  • Sein-Echaluce, Marisa
  • Conde, Miguel A.
  • García-Peñalvo, Francisco J.
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: International Journal of Learning And Intellectual Capital
Date: 2014
ISSN: 1479-4853
Volume: 11
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. de Minas y Energía (UPM)
Department: Ingeniería Geológica y Minera
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (933kB) | Preview

Abstract

La adquisición de la competencia grupal es algo básico en la docencia universitaria. Esta tarea va a suponer evaluar diferentes factores en un número elevado de alumnos, lo que puede supone gran complejidad y un esfuerzo elevado. De cara a evitar este esfuerzo se puede pensar en emplear los registros de la interacción de los usuarios almacenados en las plataformas de aprendizaje. Para ello el presente trabajo se basa en el desarrollo de un sistema de Learning Analytics que es utilizado como herramienta para analizar las evidencias individuales de los distintos miembros de un equipo de trabajo. El trabajo desarrolla un modelo teórico apoyado en la herramienta, que permite relacionar las evidencias observadas de forma empírica para cada alumno, con indicadores obtenidos tanto de la acción individual como cooperativo de los miembros de un equipo realizadas a través de los foros de trabajo. Abstract — The development of the group work competence is something basic in university teaching. It should be evaluated, but this means to analyze different issues about the participation of a high number of students which is very complex and implies a lot of effort. In order to facilitate this evaluation it is possible to analyze the logs of students’ interaction in Learning Management Systems. The present work describes the development of a Learning Analytics system that analyzes the interaction of each of the members of working group. This tool is supported by a theoretical model, which allows establishing links between the empirical evidences of each student and the indicators of their action in working forums.

Funding Projects

TypeCodeAcronymLeaderTitle
Government of SpainTIN2010-21695- C02-01UnspecifiedUnspecifiedUnspecified

More information

Item ID: 35636
DC Identifier: http://oa.upm.es/35636/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:35636
DOI: 10.1109/CISTI.2014.6877099
Official URL: https://www.researchgate.net/publication/269272038_Design_and_development_of_a_Learning_Analytics_system_to_evaluate_group_work_competence
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 16 Jun 2015 06:29
Last Modified: 22 May 2019 07:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM