An integrated modeling approach to assess the impact on road freight transport demand of allowing longer and heavier vehicles (LHVs) in Spain

Guzmán Valderrama, Andrés Felipe y Vassallo Magro, José Manuel (2014). An integrated modeling approach to assess the impact on road freight transport demand of allowing longer and heavier vehicles (LHVs) in Spain. En: "XVIII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística (PANAM 2014)", 11/06/2014-13/06/2014, Santander, España. ISBN 978-84-617-0085-1. pp. 1-21.

Descripción

Título: An integrated modeling approach to assess the impact on road freight transport demand of allowing longer and heavier vehicles (LHVs) in Spain
Autor/es:
  • Guzmán Valderrama, Andrés Felipe
  • Vassallo Magro, José Manuel
Tipo de Documento: Ponencia en Congreso o Jornada (Artículo)
Título del Evento: XVIII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística (PANAM 2014)
Fechas del Evento: 11/06/2014-13/06/2014
Lugar del Evento: Santander, España
Título del Libro: Actas del XVIII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística : celebrado del 11 al 13 de junio de 2014, en Santander
Fecha: Junio 2014
ISBN: 978-84-617-0085-1
Materias:
Escuela: E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM)
Departamento: Ingeniería Civil: Transporte y Territorio
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (904kB) | Vista Previa

Resumen

The assessment on introducing Longer and Heavier Vehicles (LHVs) on the road freight transport demand is performed in this paper by applying an integrated modeling approach composed of a Random Utility-Based Multiregional Input-Output model (RUBMRIO) and a road transport network model. The approach strongly supports the concept that changes in transport costs derived from the LHVs allowance as well as the economic structure of regions have both direct and indirect effects on the road freight transport system. In addition, we estimate the magnitude and extent of demand changes in the road freight transportation system by using the commodity-based structure of the approach to identify the effect on traffic flows and on pollutant emissions over the whole network of Spain by considering a sensitivity analysis of the main parameters which determine the share of Heavy-Goods Vehicles (HGVs) and LHVs. The results show that the introduction of LHVs will strengthen the competitiveness of the road haulage sector by reducing costs, emissions, and the total freight vehicles required.

Proyectos asociados

TipoCódigoAcrónimoResponsableTítulo
Gobierno de EspañaP42/08DESTINOJulián Pérez GarcíaDesarrollo de metodologías de evaluación del impacto económico del sistema de transportes mediante tablas input-output interregionales

Más información

ID de Registro: 36979
Identificador DC: http://oa.upm.es/36979/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:36979
URL Oficial: http://www.panam2014.unican.es/index.php?lang=es
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 21 Jul 2015 12:32
Ultima Modificación: 22 Jul 2015 10:50
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM