Do Subsidies Provided to Public Transport in Madrid Favor Vertical Equity?

Bueno Cadena, Paola Carolina; Vassallo Magro, José Manuel y Herraiz Tabernero, Israel (2014). Do Subsidies Provided to Public Transport in Madrid Favor Vertical Equity?. En: "XI Congreso de Ingeniería del Transporte - CIT2014", 9 al 11 de junio de 2014, Santander, España. ISBN 978-84-697-0359-5. pp. 1-16.

Descripción

Título: Do Subsidies Provided to Public Transport in Madrid Favor Vertical Equity?
Autor/es:
  • Bueno Cadena, Paola Carolina
  • Vassallo Magro, José Manuel
  • Herraiz Tabernero, Israel
Tipo de Documento: Ponencia en Congreso o Jornada (Artículo)
Título del Evento: XI Congreso de Ingeniería del Transporte - CIT2014
Fechas del Evento: 9 al 11 de junio de 2014
Lugar del Evento: Santander, España
Título del Libro: Actas del XI Congreso de Ingeniería del Transporte, CIT2014
Fecha: 2014
ISBN: 978-84-697-0359-5
Materias:
Escuela: Centro de Investigación del Transporte (TRANSyT) (UPM)
Departamento: Ingeniería Civil: Transporte y Territorio
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (388kB) | Vista Previa

Resumen

Despite the widespread implementation of subsidy policies for urban transport in many cities, the equity evaluation of these policies still remains limited. There is scarce quantitative assessment of the distributional incidence of transport subsidy policies. This paper contributes to fill this research gap by developing a practical approach to evaluate the impact of fare subsidization on vertical equity. In the paper we implement a two-step methodology. First, we develop two main indicators to measure the social impacts of the ?travel pass?, which is a highly subsidized fare in order to examine the policy for its effectiveness in reaching the poor. Second, by using the latest disaggregated data from Madrid?s Transportation Survey, we fitted a multiple regression model which found out that the use of the travel pass depends fundamentally on income level and accessibility to public transport. Since the quality of accessibility in the city is quite homogeneous, the subsidy policy associated with the travel pass is shown to be progressive because it is well targeted towards economically disadvantaged groups. Consequently, there seems to be evidence that subsidies provided to public transport in Madrid tend to favor vertical equity.

Más información

ID de Registro: 36993
Identificador DC: http://oa.upm.es/36993/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:36993
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 08 Jun 2017 07:32
Ultima Modificación: 08 Jun 2017 07:32
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM