The impact of urban road congestion on territorial accessibility in the largest Spanish urban zones

Moya Gómez, Borja y Garcia Palomares, Juan Carlos (2014). The impact of urban road congestion on territorial accessibility in the largest Spanish urban zones. En: "XVIII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística, PANAM 2014", 11 al 13 de junio de 2014, Santander, España. ISBN 978-84-617-0085-1. pp. 1-16.

Descripción

Título: The impact of urban road congestion on territorial accessibility in the largest Spanish urban zones
Autor/es:
  • Moya Gómez, Borja
  • Garcia Palomares, Juan Carlos
Tipo de Documento: Ponencia en Congreso o Jornada (Artículo)
Título del Evento: XVIII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística, PANAM 2014
Fechas del Evento: 11 al 13 de junio de 2014
Lugar del Evento: Santander, España
Título del Libro: Actas del XVIII Congreso Panamericano de Ingeniería de Tránsito, Transporte y Logística : celebrado del 11 al 13 de junio de 2014, en Santander
Fecha: 2014
ISBN: 978-84-617-0085-1
Materias:
Palabras Clave Informales: congestion, territorial accessibility, transports - land use - people system, big data, global navigation satellite system data, GIS
Escuela: Centro de Investigación del Transporte (TRANSyT) (UPM)
Departamento: Otro
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (955kB) | Vista Previa

Resumen

Road congestion is one of the most common daily problems in large urban zones. Their effects are considered an inefficiency of the transports – land use – people system. Previous attempts to fix this problem tend to fail since they are usually transport-based, because of the results of the interrelationships facets of system studies are blurry and their data could not be enough to get into issue. Nowadays, we can set over those limits now that the new ITs allows us to catch big data from reality (traffic, individual behavior, economic flows…). In this paper, we are interested in knowing how congestion can change the territorial accessibility values for the largest urban zones in Spain during whole regular weekdays, by using TomTom® historical Speed Profile data and GIS software (ESRI® ArcGIS). Our results seem to show that the interaction between land use and transport network is a fundamental piece to understand congestion. Despite the identical main morning peak in both areas and space-time distribution of congestion, the evolution of affected population per times shows that Madrid more congestion resilient than Barcelona.

Más información

ID de Registro: 38910
Identificador DC: http://oa.upm.es/38910/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:38910
URL Oficial: http://www.cadenadesuministro.es/wp-content/uploads/2014/06/PROGRAMA_PANAM_2014.pdf
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 08 Jun 2017 07:36
Ultima Modificación: 08 Jun 2017 07:36
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM