Moral development in sports at school age: Towards a fair play behaviours typology expressed in the White Card (Tarjeta Blanca) programme

Ortega Vila, Gema; Durán González, Luís Javier; Franco Martín, Jorge; Jiménez Fuentes-Guerra, Javier; Jiménez Martín, Pedro Jesús; Jiménez Sánchez, Ana Concepción; Abad Robles, Manuel Tomás y Camacho Miñano, Mª José (2016). Moral development in sports at school age: Towards a fair play behaviours typology expressed in the White Card (Tarjeta Blanca) programme. "Movement & Sport Sciences-Science & Motricité" (n. 91); pp. 21-29. ISSN 2118-5735. https://doi.org/10.1051/sm/2015007.

Descripción

Título: Moral development in sports at school age: Towards a fair play behaviours typology expressed in the White Card (Tarjeta Blanca) programme
Autor/es:
  • Ortega Vila, Gema
  • Durán González, Luís Javier
  • Franco Martín, Jorge
  • Jiménez Fuentes-Guerra, Javier
  • Jiménez Martín, Pedro Jesús
  • Jiménez Sánchez, Ana Concepción
  • Abad Robles, Manuel Tomás
  • Camacho Miñano, Mª José
Tipo de Documento: Artículo
Título de Revista/Publicación: Movement & Sport Sciences-Science & Motricité
Fecha: 2016
Materias:
Palabras Clave Informales: Fair play, values, ethics, sports initiation
Escuela: Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF) (UPM)
Departamento: Ciencias Sociales de la Actividad Física, del Deporte y del Ocio
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (169kB) | Vista Previa

Resumen

This paper aims to contribute to a better understanding of the moral development in sports at school age. A fair play behaviours typology has been developed, arranged into five stages of ethical progress and performed by young athletes within the White Card programme at the Fundación Real Madrid (FRM) basketball schools. In order to ascertain its validity, descriptions of the behaviours were submitted to the coaches at the FRM (n = 18), and a group of experts in sports and values from the actual FRM (n = 6) in order to rate them on a scale from 1 to 5 depending on the moral value they attribute. The result obtained confirm, with few exceptions, the five proposed stages of progression..

Más información

ID de Registro: 41224
Identificador DC: http://oa.upm.es/41224/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:41224
Identificador DOI: 10.1051/sm/2015007
URL Oficial: http://www.mov-sport-sciences.org/articles/sm/pdf/2016/01/sm150007.pdf
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 15 Sep 2016 09:43
Ultima Modificación: 15 Sep 2016 09:43
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM