Estudio y uso de chatbots para el aprendizaje de inglés

Rodríguez Roa, Sergio (2016). Estudio y uso de chatbots para el aprendizaje de inglés. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. y Sistemas de Telecomunicación (UPM), Madrid.

Description

Title: Estudio y uso de chatbots para el aprendizaje de inglés
Author/s:
  • Rodríguez Roa, Sergio
Contributor/s:
  • Silva Fariña, Antonio da
Item Type: Final Project
Date: 26 February 2016
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. y Sistemas de Telecomunicación (UPM)
Department: Ingeniería Telemática y Electrónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview
[img] Archive (ZIP) - Users in campus UPM only
Download (415kB)

Abstract

Un bot conversacional o chatbot puede definirse como un agente artificial que emula a una persona, animal u otra criatura y que permite mantener conversaciones con humanos. Esta puede ser una conversación por texto o bien una conversación oral. Este proyecto de fin de grado evalúa un método alternativo para el aprendizaje de una segunda lengua, en este caso el inglés, basándose en la tecnología de los bots conversacionales. La falta de motivación las primeras semanas de comenzar a estudiar un nuevo idioma es la principal causante de que un alto porcentaje de estudiantes deje el aprendizaje. Debido a que el aprendizaje autónomo de un segundo idioma puede ser una tarea muy complicada a causa de la falta de estímulos, se propone un método que entretenga al usuario y le ayude a seguir con el aprendizaje. Con la construcción de un chatbot se persigue que este aprendizaje sea más dinámico y por consiguiente más motivador para el estudiante. Por ello, se describirán algunos ejemplos de chatbots y se profundizará en el estudio del AIML: un lenguaje utilizado para modelar el conocimiento y la lógica de la conversación. Este lenguaje es un esquema XML orientado a la inteligencia artificial. Se llevará a cabo una aplicación dentro del ámbito de aprendizaje de idiomas asistidos por ordenador (CALL) utilizando HTML5 y Javascript para el intérprete de lenguaje AIML. Se desarrollará, por tanto, un prototipo de chatbot que permita evaluar el uso de esta tecnología en el proceso de adquisición de un segundo idioma. ABSTRACT. A conversational bot or chatbot is an artificial agent which emulates a person, animal or other creature and holds conversations with humans. This could be a text based (typed) conversation or a spoken conversation. This end-of-degree project evaluates an alternative method for learning a second language, English language in this case, based on the technology of conversational bots. When starting to study a new language, the lack of motivation in the first few weeks is the main cause of a high percentage in abandonment the learning. Since the autonomous learning of a second language can be a very complicated task because of the lack of stimulus, a method that entertains the user and helps him to continue with the language learning is proposed. With the construction of a chatbot, the goal is to make this learning more dynamic and, consequently, more motivating for the student. As a result, some examples of chatbots will be described and it will deepen the study of AIML: a language used for modeling the knowledge and the logics of the conversation. This language is an XML schema. An application will be developed within the scope of computer-assisted language learning (CALL) using HTML5 and Javascript for the AIML language interpreter. Therefore, a prototype of a chatbot will be developed allowing to evaluate the use of this technology in the process of acquiring a second language.

More information

Item ID: 43327
DC Identifier: http://oa.upm.es/43327/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:43327
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 19 Sep 2016 14:31
Last Modified: 19 Sep 2016 14:31
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM