Desarrollo de la capacidad espacial en el área de tecnología

Gordaliza Fernandez, Elena (2016). Desarrollo de la capacidad espacial en el área de tecnología. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: Desarrollo de la capacidad espacial en el área de tecnología
Author/s:
  • Gordaliza Fernandez, Elena
Contributor/s:
  • Casati Calzada, María Jesús
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Tecnología)
Date: 2016
Subjects:
Freetext Keywords: Capacidad espacial, inteligencia espacial, inteligencias múltiples, visión espacial, relaciones espaciales, interpretación mapas, representación planos, diseño de figuras = Spatial ability, Spatial intelligence, Multiple intelligence, Visio‐Spatial ability, spatial relationships, map interpretation, plan representation, Figure design
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

A lo largo de mi experiencia docente, he coincidido con alumnos que presentan grandes dificultades para realizar diferentes actividades relacionadas de manera directa con la capacidad espacial, aun habiendo cursado las mismas asignaturas que otros alumnos. Además estas dificultades no se plantean solo en actividades realizadas dentro del marco escolar, si no que también influyen en actividades de la vida cotidiana, como puede ser la orientación, interpretación de mapas, etc. En este trabajo se plantea un procedimiento para para poder ayudar a estos alumnos a desarrollar su capacidad espacial, en primer lugar se propone realizar un test para analizar el nivel de desarrollo de la visión espacial, y una vez detectemos las diferentes dificultades, e identificados los alumnos que necesitan un apoyo extra para desarrollar su capacidad espacial, se realiza con ellos un grupo de actividades que buscan la mejora de la capacidad espacial a través de actividades entretenidas y motivadoras Posteriormente se plantea la valoración de las actividades previstas, comprobando si son, efectivamente, adecuadas para el desarrollo de la capacidad espacial, valorando sus resultados en las diferentes materias involucradas. ABSTRACT Over the course of my teaching experience, I have encountered students that show extreme difficulty in undertaking tasks that are directly related to spatial abilities, despite having taken the same subjects as other colleagues. Furthermore, these difficulties do not only appear in academic related activities, but also are present in everyday situations such as orientation and map reading among others. In this project, a procedure is outlined to help these students improve and develop their spatial abilities. The first step is to take a test to analyse their current spatial abilities that helps identify the different problems, and select the students that require extra help to boost these capacities. A series of entertaining and motivating activities is undertaken with these students that aim to improve their spatial awareness. In addition, the students in this program are monitored to study their progress over time. Finally, the different activities are evaluated to understand if they are effective in the development of spatial abilities, and, if they are, analyse to what extent they are able to help students with difficulties in this field.

More information

Item ID: 43796
DC Identifier: http://oa.upm.es/43796/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:43796
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 31 Oct 2016 11:25
Last Modified: 31 Oct 2016 11:25
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM