Comparative Melodic Analysis of A Cappella Flamenco Cantes.

Cabrera, Juan J.; Díaz-Báñez, Jose Miguel; Escobar-Borrego, Francisco J.; Gómez, Emilia; Gomez Martin, Francisco y Mora, Joaquín (2008). Comparative Melodic Analysis of A Cappella Flamenco Cantes.. En: "Fourth Conference on Interdisciplinary Musicology. CIM08", 02/07/2008-06/07/2008, Thessaloniki, Greece. ISBN 84-8181-227-7.

Descripción

Título: Comparative Melodic Analysis of A Cappella Flamenco Cantes.
Autor/es:
  • Cabrera, Juan J.
  • Díaz-Báñez, Jose Miguel
  • Escobar-Borrego, Francisco J.
  • Gómez, Emilia
  • Gomez Martin, Francisco
  • Mora, Joaquín
Tipo de Documento: Ponencia en Congreso o Jornada (Artículo)
Título del Evento: Fourth Conference on Interdisciplinary Musicology. CIM08
Fechas del Evento: 02/07/2008-06/07/2008
Lugar del Evento: Thessaloniki, Greece
Título del Libro: Proceedings of the Fourth Conference on Interdisciplinary Musicology. CIM08
Fecha: 2008
ISBN: 84-8181-227-7
Materias:
Escuela: E.U. de Informática (UPM) [antigua denominación]
Departamento: Matemática Aplicada
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (739kB) | Vista Previa

Resumen

Background in ethnomusicology and music analysis. A cappella singing styles (called cantes in the flamenco jargon) are among the most fundamental song styles within the flamenco repertoire. Until very recently, flamenco singers have been only using oral transmission to learn them. Because of this form of diffusion, melody has become one of the main musical facets to be listened to, remembered, elaborated and spread in flamenco singing styles. Moreover, melody has helped flamenco enthusiasts to remember and identify variants of a particular style or genre. A frequent discussion and unanswered question among flamenco scholars is how to quantify the similarity between two melodies, and how to use this similarity measure to differentiate different styles and variants among performers, and to study the roots and evolution of flamenco styles.

Más información

ID de Registro: 4441
Identificador DC: http://oa.upm.es/4441/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:4441
URL Oficial: http://cim08.web.auth.gr/
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 06 Oct 2010 11:16
Ultima Modificación: 20 Abr 2016 13:40
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • e-ciencia
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM