Comunidades de aprendizaje de ingeniería para un proceso de transferencia tecnológica internacional

Cova, Milagros Isabel and Rodríguez Monroy, Carlos and Piñero, Alexander (2016). Comunidades de aprendizaje de ingeniería para un proceso de transferencia tecnológica internacional. In: "14th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: Engineering Innovations for Global Sustainability", 20-22 July 2016, San José, Costa Rica. ISBN 978-0-9822896-9-3 ISSN: 2414-6390. pp. 1-6. https://doi.org/10.18687/LACCEI2016.1.1.323.

Description

Title: Comunidades de aprendizaje de ingeniería para un proceso de transferencia tecnológica internacional
Author/s:
  • Cova, Milagros Isabel
  • Rodríguez Monroy, Carlos
  • Piñero, Alexander
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: 14th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: Engineering Innovations for Global Sustainability
Event Dates: 20-22 July 2016
Event Location: San José, Costa Rica
Title of Book: "Engineering Innovations for Global Sustainability": Proceedings of the Fourteenth LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education and Technology
Date: 2016
ISBN: 978-0-9822896-9-3 ISSN: 2414-6390
Subjects:
Freetext Keywords: learning communities, international technology transfer, technological appropriation, engineering training
Faculty: E.T.S.I. Industriales (UPM)
Department: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

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Abstract

Se presentan los resultados de la sistematización de una experiencia vinculada a un proyecto para una nueva siderúrgica venezolana en el marco de un proceso de Transferencia Tecnológica Internacional (TTI). Bajo una relación de vinculación universidad–empresa se ejecutó la formación de un grupo de 120 nuevos profesionales de la ingeniería para la conformación de comunidades de aprendizaje que perfilan la futura organización siderúrgica. El objetivo del estudio se orientó a sistematizar las lecciones y prácticas para afianzar el aprendizaje durante el proceso de apropiación del conocimiento y la tecnología bajo una metodología propuesta. Se abordó desde una estrategia de investigación acción bajo enfoque de diseño donde se parte de una propuesta metodológica que se va configurando con los actores involucrados. Los resultados de la primera fase del proceso de apropiación tecnológica para la operación de la nueva siderúrgica se orientan hacia el dominio de la información obtenida del proveedor y el fortalecimiento del conocimiento en los procesos siderúrgicos. Se declararon lecciones aprendidas en las perspectivas personal, grupal, organizacional – social, metodológico, cultural. Entre los desafíos a los que se enfrentan los participantes se encuentra la barrera del idioma que les impide interactuar fluidamente con el proveedor de la tecnología, el mantenimiento de la motivación individual y la cohesión grupal. Esta primera fase del proceso (acción – investigación) nos permite concluir sobre la potencia del trabajo conjunto y articulado universidad–empresa. La interacción del conocimiento en equipos multidisciplinarios significa una palanca para el aprendizaje y la socialización del conocimiento que ocurre cuando se facilitan interacciones desde los especialistas siderúrgicos hacia los ingenieros que buscan consolidar su formación. Palabras clave­­ comunidades de aprendizaje, transferencia tecnológica internacional, apropiación tecnológica, formación de ingeniería. Abstract­ This paper presents the results of the systematization of an experience linked to a project for a new Venezuelan steelmaker in the framework of a process of International Technology Transfer (ITT). Under a university­ enterprise relationship the training a group of 120 new engineering professionals for the creation of learning communities that shape the future steelmaker organization was undertaken. The aim of the study was oriented to systematize the lessons and practices to reinforce learning during the process of appropriation of knowledge and technology under a proposed methodology. It was addressed from an action­research strategy under a design approach starting from a methodological proposal that takes shape with actors involved. The results of the first phase of the process of technological appropriation for the operation of the new steelmaker are oriented toward mastery of the information obtained from the supplier and the strengthening of knowledge in the steelmaking processes. Lessons learned were announced in the different perspectives: group, organizational and social, methodological and cultural. Among the challenges that participants faced is the language barrier that prevents them from interacting seamlessly with the technology provider as well as maintaining individual motivation and group cohesion. This first phase of the process (action­research) allows us to conclude on the power of joint and articulated university­business collaboration. The interaction of knowledge in multidisciplinary teams means a lever for learning and socialization of knowledge that occurs when interactions are facilitated from the steel specialists to engineers seeking to consolidate their training.

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Item ID: 46575
DC Identifier: http://oa.upm.es/46575/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:46575
DOI: 10.18687/LACCEI2016.1.1.323
Official URL: http://www.laccei.org/index.php/publications/laccei-proceedings
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 12 Jun 2017 15:03
Last Modified: 12 Jun 2017 15:03
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