La ética en la educación universitaria. Un modelo viable

Martín Sanchez, Domingo Alfonso and García Laso, Ana and Costafreda Mustelier, Jorge Luis and Lopera Pareja, Emilia Hermelinda (2016). La ética en la educación universitaria. Un modelo viable. In: "IX Congreso Geológico de España", 12-14 Septiembre 2016, Huelva. pp. 1-5.

Description

Title: La ética en la educación universitaria. Un modelo viable
Author/s:
  • Martín Sanchez, Domingo Alfonso
  • García Laso, Ana
  • Costafreda Mustelier, Jorge Luis
  • Lopera Pareja, Emilia Hermelinda
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: IX Congreso Geológico de España
Event Dates: 12-14 Septiembre 2016
Event Location: Huelva
Title of Book: Geo-Temas
Date: 2016
Volume: 16
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. de Minas y Energía (UPM)
Department: Ingeniería Geológica y Minera
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (398kB)

Abstract

En el ámbito de la enseñanza superior de las materias relacionadas con las geociencias (Geología, Ingeniería Geológica e Ingeniería de Minas) se hace necesario que los estudiantes se formen en ciertas competencias sociales como son los criterios éticos y los valores. Las reflexiones que se analizan en esta comunicación se enmarcan en el contexto socioeconómico de una profunda crisis de valores asociada a una difícil situación económica. Teniendo en cuenta que se trata de una tendencia social, política, económica y medioambiental se hace necesario que la educación superior tenga un papel fundamental en la adquisición de estas competencias. En la sociedad actual están primando valores como la competitividad sin límites, el consumo inmoderado, el bienestar a cualquier precio y la indiferencia ante las necesidades ajenas. Estas actitudes están calando más en el subconsciente colectivo de la sociedad de hoy que sus opuestos. Los nuevos egresados, como profesionales que han de aplicar los conocimientos científicos al desarrollo humano, como futuros dirigentes de empresas, deben jugar un papel relevante en la aplicación de unos u otros criterios, más allá de su eficiencia como gestores de la producción. Abstract: In the field of higher education for matters related to the Geosciences (geology,geological engineering and mining engineering) it is necessary for students to be trained in certain social skills such as ethical criteria and values. Considerations discussed in this communication are part of the socio-economic context of a severe crisis of values associated with a difficult economic situation. Taking into account this is a social, political, economic and environmental trend, it is necessary that higher education plays a key role in the acquisition of these skills. Today's society is giving priority to values such as competitiveness without boundaries, immoderate consumption, well-being at any priceand indifference to the needs of others. These attitudes are more catching on the collective subconscious of current society than their opposites. New graduates as professionals who apply scientific knowledge to human development, such as future business leaders, should play an important role in the application of one or other criteria, beyond its efficiency as production managers

More information

Item ID: 46614
DC Identifier: http://oa.upm.es/46614/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:46614
Official URL: http://www.sociedadgeologica.es/publicaciones_geotemas_realizadas.html
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 09 Jun 2017 06:34
Last Modified: 09 Jun 2017 06:34
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM