Ser cámara: (des)montando el interior. Camera Being: (Un)Making the Inside

Martínez-Millana, Elena (2016). Ser cámara: (des)montando el interior. Camera Being: (Un)Making the Inside. In: "IV Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'16)", 20 y 21 de Octubre de 2016, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valencia. ISBN 978-84-9048-338-1. pp. 265-271.

Description

Title: Ser cámara: (des)montando el interior. Camera Being: (Un)Making the Inside
Author/s:
  • Martínez-Millana, Elena
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: IV Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'16)
Event Dates: 20 y 21 de Octubre de 2016
Event Location: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valencia
Title of Book: Actas de las IV Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'16)
Date: 2016
ISBN: 978-84-9048-338-1
Subjects:
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (3MB) | Preview

Abstract

In the academic framework of the teaching of architectural projects, this article discusses the relevance of studying the historical and social significance of the emergence -in the second half of the nineteenth century and early twentieth century- of new techniques for the production of images that transform perception, the medias: photography and cinematography. The camera becomes an organ of vision or prosthetic eye. From the origins of photography, figures like Baudelaire are critical to its usefulness. Later, Benjamin, utilises film to establish key concepts for understanding the contemporary perception -the montage, the dialectical image, shock, etc.-. In this framework, it is possible to rethink with a critical attitude an architecture that redefines itself with time, and figures as Le Corbusier and Koolhaas exemplify, from production to reproduction, they pose transfers between disciplines. It demonstrates its own usefulness for the teaching of architectural projects. En el marco académico de la docencia en proyectos arquitectónicos, este artículo plantea la pertinencia de estudiar el significado histórico y social de la aparición - en la segunda mitad del siglo XIX y principios del siglo XX- de unas nuevas técnicas de producción de imágenes que transforman la percepción, los media: fotografía y cinematografía. La cámara pasa a ser un órgano de la visión o prótesis del ojo. Desde los orígenes de la fotografía figuras como Baudelaire son críticos con su utilidad. Posteriormente Benjamin, a través de la cinematografía establece conceptos clave para comprender la percepción contemporánea -el montaje, la imagen dialéctica, el shock, etc.-. En este marco teórico es posible replantear con actitud crítica una arquitectura que al tiempo se redefine y que figuras como Le Corbusier y Koolhaas ejemplifican, desde la producción a la reproducción plantean las transferencias entre disciplinas. Se expone su utilidad en el aprendizaje proyectual

More information

Item ID: 46966
DC Identifier: http://oa.upm.es/46966/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:46966
Official URL: http://hdl.handle.net/2117/98288
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 29 Jun 2017 06:59
Last Modified: 16 Feb 2018 06:19
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM