Modelo para el desarrollo del transporte marítimo en Cuba: el eje Mariel-La Habana

Gutiérrez-Bolívar Álvarez, Óscar (2017). Modelo para el desarrollo del transporte marítimo en Cuba: el eje Mariel-La Habana. Thesis (Doctoral), E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM). https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.47786.

Description

Title: Modelo para el desarrollo del transporte marítimo en Cuba: el eje Mariel-La Habana
Author/s:
  • Gutiérrez-Bolívar Álvarez, Óscar
Contributor/s:
  • Fernández Carrasco, Pedro
Item Type: Thesis (Doctoral)
Date: 2017
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM)
Department: Ingeniería Civil: Construcción
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (5MB) | Preview

Abstract

Los recientes cambios en las relaciones entre Cuba y Estados Unidos abren un nuevo panorama a las posibilidades para el desarrollo de todas las capacidades de Cuba en el transporte marítimo. La apertura del nuevo Canal de Panamá aumenta esas oportunidades. Las condiciones geográficas y la antigua tradición de Cuba como un país muy activo en el comercio internacional ayudarán en la tarea de reasumir un lugar de Cuba en el transporte marítimo internacional. La identificación de los pasos permitirán que el eje Mariel-Habana se convierta en un puerto relevante en la zona, es el objetivo que se ha marcado. Debido a que hay muchos factores que deben tenerse en cuenta, con muchas interdependencias entre ellos, se propone un enfoque dinámico del sistema. Más que una respuesta fácil e inmediata, el objetivo es proporcionar una herramienta que pueda facilitar el proceso de toma de decisiones, mostrando las imbricaciones de todos esos factores. Recent changes in the relationships between Cuba and United States open a new panorama of possibilities for developing all of the capacities of Cuba in maritime transportation. The opening of the new Panama Canal increases those opportunities. The geographic conditions and the ancient tradition of Cuba as a very active country in international trading will help in the task of reassuming a role of Cuba in international maritime transport. Determining the steps that make possible that the axis Mariel–Havana becomes a relevant port in the area is the aim of this work. Because there are so many factors that have to be considered, with many interdependencies among them, a system dynamics approach is proposed. More than an easy and immediate answer, the focus is to provide a tool that can facilitate the decision-making process, showing the imbrications of so many factors.

More information

Item ID: 47786
DC Identifier: http://oa.upm.es/47786/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:47786
DOI: 10.20868/UPM.thesis.47786
Deposited by: Biblioteca ETSI Caminos
Deposited on: 04 Oct 2017 14:42
Last Modified: 04 Apr 2018 22:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM