Aprendizaje líquido: aprender desde la incertidumbre

Butragueño Díaz-Guerra, Belén and Raposo Grau, Javier Fco. and Salgado De La Rosa, Maria Asuncion (2017). Aprendizaje líquido: aprender desde la incertidumbre. In: "V Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'17)", 16 y 17 de Noviembre de 2017, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla. ISBN 978-84-9880-681-6. pp. 260-272. https://doi.org/10.5821/jida.2017.5235.

Description

Title: Aprendizaje líquido: aprender desde la incertidumbre
Author/s:
  • Butragueño Díaz-Guerra, Belén
  • Raposo Grau, Javier Fco.
  • Salgado De La Rosa, Maria Asuncion
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: V Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'17)
Event Dates: 16 y 17 de Noviembre de 2017
Event Location: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla
Title of Book: V Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'17)
Date: 2017
ISBN: 978-84-9880-681-6
Subjects:
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

Abstract The uncertainty and indeterminacy and change are the prime material of any creative act. So is proven by the fantastic progress that radical pedagogies have achieved throughout the history of the architecture. Their success is determined, largely, by the willingness of students to embrace the uncertainty and start a path toward the unknown. However, in a society as wealthy as the current one, education has been scheduled in excess and creativity has been lethargic. The current educational systems are based on behavioral methodologies, focused on immediate results. This implies that prior to the application of any type of pedagogy, teachers must predispose pupils to embrace the indeterminacy and leave the safety net of the determinism and control, to value the process over the outcome, to get out of the comfort zone. Resumen La incertidumbre, la indeterminación y el cambio son la materia prima de cualquier acto creativo. Así lo demuestan los fantásticos avances que las pedagogías radicales han generado a lo largo de la historia de la arquitectura. Su éxito viene determinado, en gran parte, por la predisposición de los estudiantes a abrazar la incertidumbre e iniciar un camino hacia lo desconocido. Sin embargo, en una sociedad tan acomodada como la actual, el aprendizaje ha sido pautado en exceso y la creatividad ha sido aletargada. Los sistemas pedagógicos actuales se basan en metodologías conductistas, focalizadas en la obtención inmediata de resultados. Esto implica que, previo a la aplicación de cualquier tipo de pedagogía, los docentes deben predisponer a los alumnos a abrazar la indeterminación y abandonar la red de seguridad del determinismo y el control, a valorar el proceso por encima del resultado, a salir de la zona de confort.

More information

Item ID: 48519
DC Identifier: http://oa.upm.es/48519/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:48519
DOI: 10.5821/jida.2017.5235
Official URL: http://upcommons.upc.edu/handle/2117/109598
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 22 Nov 2017 13:15
Last Modified: 22 Nov 2017 13:15
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM