Using Mysteries of Magic to Engage Students in the Learning Process

Blasco Contreras, Fernando; Duran, Miquel y Simon, Silvia (2016). Using Mysteries of Magic to Engage Students in the Learning Process. En: "IX International Ikasnabar Congress, XI International Guide-2016 Conference=IX Congreso Internacional Ikasnabar, XI Conferenecia Internacional Guide 2016=Ikasnabar Guide 2016 Nazioarteko Biltzarreko Aktak", 20 al 24 Junio 2016, Collado-Villalba. pp. 196-214.

Descripción

Título: Using Mysteries of Magic to Engage Students in the Learning Process
Autor/es:
  • Blasco Contreras, Fernando
  • Duran, Miquel
  • Simon, Silvia
Tipo de Documento: Ponencia en Congreso o Jornada (Artículo)
Título del Evento: IX International Ikasnabar Congress, XI International Guide-2016 Conference=IX Congreso Internacional Ikasnabar, XI Conferenecia Internacional Guide 2016=Ikasnabar Guide 2016 Nazioarteko Biltzarreko Aktak
Fechas del Evento: 20 al 24 Junio 2016
Lugar del Evento: Collado-Villalba
Título del Libro: Proceedings of Ikasnabar-Guide 2016 International Conference=Actas del Congreso Internacional Ikasnabar-Guide 2016=Ikasnabar-Guide 2016 Nazioarteko Biltzarreko Aktak
Fecha: Junio 2016
Materias:
Palabras Clave Informales: juegos, magia, educación.
Escuela: E.T.S.I. Montes, Forestal y del Medio Natural (UPM)
Departamento: Matemática Aplicada
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (594kB) | Vista Previa

Resumen

Using games in education has been identified as a powerful tool. If we combine playing with the interest induced by the unknown we are able to get even more surprising results. Our proposal shows some activities designed and developed having those two principles in mind. Moreover, we add another important element: multidisciplinarity. Our project 'From the Science of Magic to the Magic of Science' (#magsci) uses magic tricks to present key concepts in Science. It deals with different formats: lectures and workshops in schools, non formal education in museums and civic centers, the theoretical study of the interphase between magic, science and education, the Mooc 'Magic, Science and avowable secrets" (#magcimooc) as well as some magic tricks designed to learn Science through apps and web pages. Presenting 'mysteries' and puzzles with everyday objects (bank notes, calendars, food, ...) allows us to create an atmosphere that induces the student to be eager to know the secret behind those prodigies. We have developed activities for 'The Magic of the Periodic Table' and 'The Magic of Food'. We will include practical examples.

Proyectos asociados

TipoCódigoAcrónimoResponsableTítulo
Gobierno de EspañaFCT-14-9228Sin especificarFernando Blasco y Miquel DuranSin especificar
Gobierno de EspañaFCT-15-10607Sin especificarFernando Blasco y Miquel DuranSin especificar

Más información

ID de Registro: 48825
Identificador DC: http://oa.upm.es/48825/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:48825
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 21 Dic 2017 08:45
Ultima Modificación: 21 Dic 2017 08:45
  • GEO_UP4
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • InvestigaM
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM