Factors influencing bicycle use: a binary choice model with panel data

Barberán, Ana; Abreu e Silva, João de y Monzón de Cáceres, Andrés (2017). Factors influencing bicycle use: a binary choice model with panel data. "Transportation Research Procedia", v. 27 ; pp. 253-260. ISSN 2352-1465. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.12.097.

Descripción

Título: Factors influencing bicycle use: a binary choice model with panel data
Autor/es:
  • Barberán, Ana
  • Abreu e Silva, João de
  • Monzón de Cáceres, Andrés
Tipo de Documento: Artículo
Título de Revista/Publicación: Transportation Research Procedia
Fecha: 2017
Volumen: 27
Materias:
Palabras Clave Informales: Bicycle choice, panel survey, cycling promotion
Escuela: E.T.S.I. Caminos, Canales y Puertos (UPM)
Departamento: Ingeniería Civil: Transporte y Territorio
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - Sin obra derivada - No comercial

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (957kB) | Vista Previa

Resumen

Cycling has been commonly neglected in urban transport planning. In the same fashion, there is a shortage of available data on cycling mobility, especially in countries with low rates of bicycle share. Nevertheless, a modal shift towards soft modes such as cycling appears to be one of the keys for progressing towards a sustainable urban mobility paradigm. Understanding the factors that influence bicycle choice is necessary for implementing efficient probike transport policies. This research identifies the main factors affecting bicycle choice for commuting. It analyses an ad-hoc panel survey conducted in Vitoria-Gasteiz, a medium-sized city in northern Spain where cycle rate has rocketed in few years. Data from commuters, either workers or students, were collected in 2012, 2013 and 2014. An unbalanced binary panel model includes both objective – such as gender, age, occupation, car availability, or trip distance – and subjective variables – as attitudinal beliefs towards cycling–. The research confirms the importance of individual´s perceptions on cycling for understanding their modal choice and identifies main factors related to higher bicycle use likelihood.

Proyectos asociados

TipoCódigoAcrónimoResponsableTítulo
Gobierno de EspañaSin especificarSin especificarMonzón de Cáceres, AndrésTRANSBICI. Comportamiento y modelización de la demanda ciclista: transición hacia una ciudad ciclable.

Más información

ID de Registro: 49080
Identificador DC: http://oa.upm.es/49080/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:49080
Identificador DOI: 10.1016/j.trpro.2017.12.097
URL Oficial: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146517309948
Depositado por: Memoria Investigacion
Depositado el: 15 Ene 2018 14:41
Ultima Modificación: 20 Abr 2018 17:11
  • GEO_UP4
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • InvestigaM
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM