El Proyecto Monitor como estrategia de nivelación en la universidad = The Instructor Project as a leveling strategy at the university

Martín Sánchez, Domingo Alfonso and García Laso, Ana and Costafreda Mustelier, Jorge Luis and Bolonio Martín, David and Presa Madrigal, Leticia (2017). El Proyecto Monitor como estrategia de nivelación en la universidad = The Instructor Project as a leveling strategy at the university. In: "CINAIC 2017:IV CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE APRENDIZAJE, INNOVACIÓN Y COMPETITIVIDAD", 4-6 Octubre 2017, Zaragoza. pp. 404-408.

Description

Title: El Proyecto Monitor como estrategia de nivelación en la universidad = The Instructor Project as a leveling strategy at the university
Author/s:
  • Martín Sánchez, Domingo Alfonso
  • García Laso, Ana
  • Costafreda Mustelier, Jorge Luis
  • Bolonio Martín, David
  • Presa Madrigal, Leticia
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: CINAIC 2017:IV CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE APRENDIZAJE, INNOVACIÓN Y COMPETITIVIDAD
Event Dates: 4-6 Octubre 2017
Event Location: Zaragoza
Title of Book: Libro de Actas del IV CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE APRENDIZAJE, INNOVACION Y COMPETITIVIDAD
Date: 2017
Subjects:
Freetext Keywords: Proyecto Monitor, nivelación académica, tasa de éxito, eficiencia y absentismo = Instructor project, academic level, success rate, efficiency and absenteeism
Faculty: E.T.S.I. de Minas y Energía (UPM)
Department: Ingeniería Geológica y Minera
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB)

Abstract

Uno de los cambios que ha supuesto la convergencia de las titulaciones hacia el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) ha sido la modificación de los horarios con el desplazamiento de la convocatoria de septiembre a julio. Si sumamos a este hecho el comienzo prematuro de los cursos académicos a principios del mes de septiembre estamos dificultando la implantación de las medidas de nivelación que las universidades diseñaban para nivelar a los alumnos de primer curso con distintas procedencias. Esta nivelación académica se realizaba en la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) a través del curso “cero”. Esta situación hace que algunos de nuestros alumnos tengan dificultades para superar las asignaturas de primer curso por ser de un nivel de exigencia alto. Una estrategia que parte de los propios alumnos a través de una actividad formativa de emprendimiento social que se desarrolla en nuestro centro es el proyecto monitor. En esta comunicación vamos a medir el diferente grado de impacto que tiene sobre los alumnos esta actuación basada en la cooperación entre iguales coordinadas por los diferentes profesores de esas asignaturas. Se analizarán la tasa de eficiencia, éxito y la de absentismo entre otras variables y podremos cuantificar los beneficios que se producen con este tipo de actuaciones.----------ABSTRACT----------One of the changes that have led to the convergence of degrees towards the EHEA has been the modification of the schedules, displacing the examinations from September to July. This added to the fact the premature beginning of the academic courses begin prematurely at the beginning of September, the implementation of the leveling measures that the universities designed to level the first-year students from different origins is made increasingly difficult. This academic leveling was done at the Universidad Politécnica de Madrid (UPM) through the "zero" course. Because of this situation, some students have difficulties to overcome the firstyear courses, especially the ones that demand high level of effort. In order to solve this problem, the instructor project is a training activity, introduced by the UPM, which starts from the students themselves and encourages the social entrepreneurship. In this work, the different level of impact that students have on this strategy is measured, based on their cooperation and the coordination between professors of the involved subjects. Variables such as the rate of efficiency, success and absenteeism are analyzed to quantify the benefits that occur when these actions are applied.

More information

Item ID: 50326
DC Identifier: http://oa.upm.es/50326/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:50326
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 26 Apr 2018 08:34
Last Modified: 26 Apr 2018 08:34
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM