Tácticas Proyectuales Colaborativas

Ribot Manzano, Almudena and Espinosa Pérez, Enrique and Abajo Castrillo, Begoña de and Altuna Charterina, Gaizka (2017). Tácticas Proyectuales Colaborativas. In: "JIDA’1 7 . V Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura", 16 -17 noviembre, 2017, Sevilla. ISBN 978 - 84 - 9880 - 681 - 6. https://doi.org/10.5821/jida.2017.523 1.

Description

Title: Tácticas Proyectuales Colaborativas
Author/s:
  • Ribot Manzano, Almudena
  • Espinosa Pérez, Enrique
  • Abajo Castrillo, Begoña de
  • Altuna Charterina, Gaizka
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: JIDA’1 7 . V Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura
Event Dates: 16 -17 noviembre, 2017
Event Location: Sevilla
Title of Book: JIDA’1 7 . V Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura
Date: 2017
ISBN: 978 - 84 - 9880 - 681 - 6
Subjects:
Freetext Keywords: Innovación educativa, Proyectos arquitectónicos, Design Thinking, Aprendizaje experiencial, Colaboración, P2P = Educational Innovation, Architectural Design, Design Thinking, Experiential Learning, Colaboration, P2P
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB)

Abstract

El proyecto Tácticas Proyectuales Colaborativas es una experiencia docente que propone la actualización del trabajo en equipo en la asignatura de proyectos arquitectónicos. Con este fin, se superponen al curso una serie de tácticas de codiseño y co-aprendizaje basadas en principios de Design thinking, que permiten simular las condiciones de un estudio de arquitectura, a escala de toda la clase, trabajando en un reto común. La experiencia, desarrollada por el grupo de innovación docente de la ETSAM Dispositivos Aglutinadores de Proyecto, responde a una realidad profesional multiespecializada, colaborativa y compleja, alejada de los modelos individualistas tradicionales. Para ello se entiende la Universidad como una entidad capaz de afectar a su contexto y a su disciplina, el aula como un entorno próximo donde amplificar el conocimiento entre pares, el grupo-clase como un colectivo de investigación análogo al estudio profesional, y el conjunto alumno-profesor como un agente activo de aprendizaje. ----------ABSTRACT---------- Collaborative Design Tactics is a teaching experience that revisits and updates the teamwork format within the Design Studio courses. To this end, a set of co-design and co-learning tactics, based on Design thinking principles, overlaps the natural rhythm of the course. It simulates the real conditions of an architectural office that works towards a common goal, at a scale of the whole class together. The experience, developed by the Teaching Innovation Group from ETSAM, called “Agglutinative Design Devices”, deals with a reality characterized by multi-skilled professional work, collaboration and complexity, which is far away from traditional individual models. With this intention, the group understands the University as an entity able to affect its context and its discipline, the classroom as a close environment where knowledge between peers can be amplified, the students as a research group akin to a professional office and the ensemble student-Professor as a learning active agent.

More information

Item ID: 50481
DC Identifier: http://oa.upm.es/50481/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:50481
DOI: 10.5821/jida.2017.523 1
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 02 Jul 2018 07:53
Last Modified: 02 Jul 2018 07:53
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM