Diseño e implementación de acondicionamientos acústicos en centros educativos de la Comunidad de Madrid

Fernández Torres, Carlos (2017). Diseño e implementación de acondicionamientos acústicos en centros educativos de la Comunidad de Madrid. Thesis (Master thesis), E.T.S.I. y Sistemas de Telecomunicación (UPM).

Description

Title: Diseño e implementación de acondicionamientos acústicos en centros educativos de la Comunidad de Madrid
Author/s:
  • Fernández Torres, Carlos
Contributor/s:
  • Sancho Gil, Juan
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Ingeniería Acústica de la Edificación y Medio Ambiente
Date: 21 July 2017
Subjects:
Faculty: E.T.S.I. y Sistemas de Telecomunicación (UPM)
Department: Teoría de la Señal y Comunicaciones
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (10MB) | Preview

Abstract

Este trabajo recoge el proceso que he realizado de diseño e implementación de acondicionamientos acústicos en diferentes tipos de recintos de centros de la Comunidad de Madrid: aulas, aulas de música, comedores y gimnasios convertidos en salas multiuso. En la fase de análisis se han medido los principales parámetros acústicos de la sala y se ha conocido el contexto del recinto: limitaciones de costes y de tiempos de realización de las obras, consideraciones de iluminación, estéticas y, sobre todo, las funciones a cumplir de la sala que van a marcar los objetivos acústicos a conseguir. El objetivo común a todos los recintos es la adecuada inteligibilidad de la palabra. En algunas salas también es un objetivo la inteligibilidad de la música e incluso la acústica variable. Con toda esa información, en la fase de diseño se han elegido los materiales acústicos a través de ensayos acústicos realizados por laboratorios acreditados y por mí en la cámara reverberante de la ETSIST de la UPM. Tras la instalación, en la fase final se ha verificado el cumplimiento de los objetivos fijados de dos formas, objetiva y subjetiva. En el primer caso se han realizado mediciones de parámetros acústicos que confirman la consecución del margen de valores buscados. En la parte subjetiva se han realizado encuestas y actividades en el aula que muestran la percepción positiva de los profesores y alumnos de los centros educativos ante el trabajo. ABSTRACT. This project reflects the process that I have carried out in the design and implementation of acoustic conditionings, in different types of center’s facilities of the Autonomous Community of Madrid: classrooms, music classrooms, cantines and gymnasiums converted into multipurpose rooms. In the analysis phase the room’s main acoustic parameters have been measured and the room’s context has been known: limitations in the costs and time of works’ realization, lighting considerations, aesthetics and, above all, the functions that need to be fulfilled of the room that will mark the acoustic targets to achieve. The common objective to all enclosures is the proper intelligibility of the word. In some rooms, it is also a goal the intelligibility of music and even variable acoustics. With all this information, in the design phase the acoustic materials have been chosen through acoustic tests carried out by accredited laboratories and by myself, in the reverberant chamber of the ETSIST at the UPM. After the installation, in the final phase, it has been verified the fulfillment of the goals, set in two ways, objective and subjective. In the first case, measurements of acoustic parameters which confirm the achievement of the values sought’s range have been made. In the subjective part, there have been surveys and activities in the classroom that show the positive perception of school teachers and students towards the accomplished work.

More information

Item ID: 51152
DC Identifier: http://oa.upm.es/51152/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:51152
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 04 Jun 2018 11:23
Last Modified: 04 Jun 2018 11:23
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM