Social Media Diffusion by Spanish Public Research Institutions

Hernández García, Ángel; Acquila Natale, Emiliano; Chaparro-Peláez, Julián y Iglesias Pradas, Santiago (2018). Social Media Diffusion by Spanish Public Research Institutions. Monografía (Artículo de trabajo). E.T.S.I. Telecomunicación (UPM), Madrid (España).

Descripción

Título: Social Media Diffusion by Spanish Public Research Institutions
Autor/es:
  • Hernández García, Ángel
  • Acquila Natale, Emiliano
  • Chaparro-Peláez, Julián
  • Iglesias Pradas, Santiago
Tipo de Documento: Monográfico (Informes, Documentos de trabajo, etc.) (Artículo de trabajo)
Fecha: 12 Junio 2018
Materias:
Palabras Clave Informales: Public Research Institutions, Spain, dissemination, scientific research, social networking sites.
Escuela: E.T.S.I. Telecomunicación (UPM)
Departamento: Ingeniería de Organización, Administración de Empresas y Estadística
Grupo Investigación UPM: Innovación, Propiedad industrial y Política tecnológica INNOPRO
Licencias Creative Commons: Reconocimiento - No comercial - Compartir igual

Texto completo

[img]
Vista Previa
PDF (Document Portable Format) - Se necesita un visor de ficheros PDF, como GSview, Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Descargar (438kB) | Vista Previa

Resumen

Public Research Institutions form, together with Universities, the core of scientific research in Spain. These organizations often publish their research in paper format or in their websites, but are generally falling behind in their adaptation to social media, and thus failing to reach wider audiences –especially Millennials. This study offers the preliminary results of an ongoing project aiming to identify best practices in the diffusion of scientific research by Spanish Public Institutions in social media, and more specifically in the three most popular social networking sites: Facebook, Twitter and YouTube. To do so, the study proposes a set of metrics to assess the impact and reach of content published by the different research centers belonging to Spanish Public Research Institutions in those social media platforms, presents the tools used for data extraction, collection and visualization, and identifies the research centers that are most successful in disseminating their scientific activity in social media. Following this study, a set of interviews with community managers and directors of communication of these centers will offer complementary information that shall be helpful in providing guidelines to deploy an effective scientific diffusion strategy in social media to all Spanish Public Research Institutions.

Proyectos asociados

TipoCódigoAcrónimoResponsableTítulo
Gobierno de EspañaFCT-2016-11112Sin especificarJosé María Fernández-CrehuetEstudio del alcance e impacto de la difusión científico-tecnológica de los Organismos Públicos de Investigación en redes sociales

Más información

ID de Registro: 51222
Identificador DC: http://oa.upm.es/51222/
Identificador OAI: oai:oa.upm.es:51222
Depositado por: Dr. Ángel Hernández García
Depositado el: 13 Jun 2018 05:38
Ultima Modificación: 13 Jun 2018 05:38
  • InvestigaM
  • GEO_UP4
  • Open Access
  • Open Access
  • Sherpa-Romeo
    Compruebe si la revista anglosajona en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Dulcinea
    Compruebe si la revista española en la que ha publicado un artículo permite también su publicación en abierto.
  • Recolecta
  • Observatorio I+D+i UPM
  • OpenCourseWare UPM