Un passeggio: Le Corbusier en Roma

Vidal Tejedor, Marina (2018). Un passeggio: Le Corbusier en Roma. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Un passeggio: Le Corbusier en Roma
Author/s:
  • Vidal Tejedor, Marina
Contributor/s:
  • Muñoz de Pablo, María José
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: June 2018
Subjects:
Freetext Keywords: Recorrido; promenade; dibujo; ciudad; Roma; historia; cultura
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (10MB) | Preview

Abstract

El siguiente trabajo de Fin de Grado tiene como objetivo estudiar la Roma que conoció Le Corbusier. Para ello se han estudiado los dibujos, textos y fotografías que realizó el arquitecto sobre esta ciudad en 1911, durante su conocido Voyage d’Orient, y después. Por un lado, se presentan, analizan y clasifican los más de 50 dibujos que realizó en base a su tipología y su situación, con el fin de mostrar la imagen de Roma que tenía el arquitecto, una imagen poco conocida, analítica, crítica, arquitectónica y personal. Por otro lado, se ha estudiado el pensamiento de Le Corbusier y su figura como arquitecto, el arquitecto pintor, y se han extraído tres conceptos básicos: recorrido, historia y dibujo. Consecuentemente, se plantea un paseo por la historia de la arquitectura de Roma con los esbozos de Le Corbusier como medio. Finalmente, comprendida la importancia del dibujo en la arquitectura, se elabora un conjunto de dibujos personales de la ciudad de Roma. The following final grade has the aim of study the Rome that Le corbusier met. So as, the drawings, texts and photographs that the architect made about this city in 1911, during his well-known Voyage d’Orient, and afterwards, have been studied. On the one hand, the more than 50 drawings he made have been analyzed and clasified based on their typology and their situation, in order to show the image of Rome that the architect had: a little known, analytical, critical, architectural and personal image. On the other hand, the thinking of Le Corbusier and his figure as an architect, the painter architect, have been studied, and three basic concepts have been deduced: path, history and drawing. As a result, is presented a walk through the history of the architecture of Rome with the sketches of Le Corbusier as a medium. Finally, understanding the importance of drawing in architecture, a set of personal drawings of the city of Rome is drawn up.

More information

Item ID: 51442
DC Identifier: http://oa.upm.es/51442/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:51442
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 29 Jun 2018 10:09
Last Modified: 29 Jun 2018 10:09
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM