Máquinas constructivistas para el aprendizaje de procesos creativos = Learning Creative Processes from a Constructivist Perspective

Lancho Alvarado, Fernando (2018). Máquinas constructivistas para el aprendizaje de procesos creativos = Learning Creative Processes from a Constructivist Perspective. In: "International Congress of Graphic Design in Architecture, EGA 2018", 29 mayo - 1 junio, Universidad de Alicante. ISBN 978-3-319-93749-6. pp. 1401-1407. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93749-6.

Description

Title: Máquinas constructivistas para el aprendizaje de procesos creativos = Learning Creative Processes from a Constructivist Perspective
Author/s:
  • Lancho Alvarado, Fernando
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: International Congress of Graphic Design in Architecture, EGA 2018
Event Dates: 29 mayo - 1 junio
Event Location: Universidad de Alicante
Title of Book: Graphic Imprints: The Influence of Representation and Ideation Tools in Architecture
Date: 2018
ISBN: 978-3-319-93749-6
Subjects:
Freetext Keywords: constructivismo; aprendizaje; ideación; proceso; máquinas; Constructivism; Learning; Ideation; Sketching; Machines
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (509kB)

Abstract

Continuamente están surgiendo nuevas herramientas que redefinen nuestros entornos de trabajo. La cuestión es cómo podríamos utilizar estos nuevos recursos para mejorar los aprendizajes creativos necesarios en nuestro oficio. Las actuales estrategias cognitivas basadas en un aprendizaje constructivista, nos permiten trabajar desde el interior de estos procesos creativos. Teorizar sobre sus estructuras, identificar sus posibles componentes, sus relaciones y sus protocolos de acción. En este congreso presentamos una aplicación práctica dedicada a la iniciación en los aprendizajes gráficos necesarios para la ideación arquitectónica. Esta aplicación ha sido pensada como una máquina por sus características y su autonomía de funcionamiento. Cada uno de sus componentes, las relaciones entre ellos y la secuencia de acciones, han sido adaptadas a la plataforma web 2.0 donde ya ha sido alojada para su posterior utilización. Iniciarse en un procedimiento siempre es muy delicado. Hay que activar determinados recursos básicos pero suficientes para completar todo el proceso. Si se dispone de una buena asistencia se pueden acortar los tiempos y mejorar la calidad de los resultados. De los datos obtenidos del uso de esta aplicación, esperamos deducir futuras herramientas que aborden el aprendizaje de los procesos de ideación en un sentido más amplio. ABSTRACT: There are new tools constantly appearing that redefine the places of work. The thing is, how we could use these new resources to improve the creative learning required in our profession. The current cognitive strategies based on a constructivist learning allows us to work from the inside of these creative processes: Theorising about their structures, identifying their possible components, their relationships and their action protocols. In this conference, we present a practice application of the initiation of graphic learning necessary for architectural design. This app has been thought as a machine due to its characteristics and its functional autonomy. Each of its components, the relationships between them and the sequence of actions has been adapted to the web 2.0 platform, where it has already been placed for later use. Getting started in a procedure is always very delicate. It is necessary to activate certain basic but sufficient resources to complete the whole process. Providing good assistance can shorten times and improve the quality of results. From the obtained data of the use of this app, we expect to deduct future tools that approach the learning of ideation processes in a broader sense.

More information

Item ID: 51673
DC Identifier: http://oa.upm.es/51673/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:51673
DOI: 10.1007/978-3-319-93749-6
Official URL: https://web.ua.es/es/ega2018/
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 03 Aug 2018 06:50
Last Modified: 03 Aug 2018 06:50
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM