Design of a Personal Health Record (PHR) System in the context of the EDUCERE Project

Fernández López, Irene (2017). Design of a Personal Health Record (PHR) System in the context of the EDUCERE Project. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. y Sistemas de Telecomunicación (UPM), Madrid.

Description

Title: Design of a Personal Health Record (PHR) System in the context of the EDUCERE Project
Author/s:
  • Fernández López, Irene
Contributor/s:
  • Ramos Nespereira, Carlos
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería Telemática
Date: 4 July 2017
Subjects:
Freetext Keywords: Comunicación móvil; Sistemas cliente-servidor; Telemedicina
Faculty: E.T.S.I. y Sistemas de Telecomunicación (UPM)
Department: Ingeniería Telemática y Electrónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (3MB) | Preview
[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (996kB) | Preview
[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (577kB) | Preview
[img] Archive (ZIP) - Users in campus UPM only
Download (31kB)

Abstract

Este proyecto se basa en la aplicación del modelo funcional del Sistema de Historia de Salud Personal de HL7 Spain en el marco del proyecto EDUCERE, centrándose en el estándar CDA para el intercambio de información en una aplicación cliente-servidor. EDUCERE (Ecosistema de Detección Ubicua, atenCión y Estimulación temprana para niños con trastornos del dEsarrollo) es un proyecto de I+D+i orientado a la investigación y desarrollo de soluciones que permitan detectar alteraciones en el desarrollo de las habilidades tanto motrices como cognitivas, en niños de 0 a 6 años. Para ello, se realizan experimentos en los que los niños deben interactuar con unos juguetes inteligentes que mediante sensores registran información de los movimientos de los niños. El objetivo concreto del este proyecto, en este contexto, es la especificación de la semántica de unos documentos CDA que almacenen la información adquirida en estos experimentos para que además de que pueda pasar a formar parte de la historia clínica de estos niños, también sea accesible a los distintos actores que intervienen, es decir, personal médico y los familiares o responsables de estos niños. Este sistema debe cumplir ciertas especificaciones y restricciones. La primera de ellas es que el diseño de estos documentos clínicos, debe seguir el estándar CDA R2 de HL7 y las indicaciones de la guía definida por HL7 Spain. Estos documentos se generarán por experimento, entendiéndose por experimento la realización de una actividad por un niño concreto dirigido por un profesional concreto, y se generarán de forma automática con una aplicación java obteniendo la información de las bases de datos de EDUCERE. El siguiente objetivo, es tener acceso a la información obtenida de manera amigable y sencilla. Con este fin, se desarrolla una aplicación móvil basada en una aplicación cliente-servidor que permitirá tener una visión general de los experimentos realizados atendiendo a distintos criterios de búsqueda y selección. ABSTRACT. This project is based on the application of the functional model of Personal Health History System HL7 Spain within the framework of the EDUCERE project, focusing on the CDA standard for the exchange of information in a client-server application. EDUCERE is a I+D+i project focused on the research and development of solutions that allow the detection of alterations in the development of both motor and cognitive abilities, in children from 0 to 6 years. To do this, there are experiments performed in which children must interact with intelligent toys equipped with sensors that record information on the movements of children. The specific objective of this Project, in this context, is the specification of the semantics of CDA documents that store the information acquired in these experiments so that, besides being able to become part of the clinical history of these children, it is also accessible to the different actors involved, this is, medical personnel and the relatives or responsible of these children. This system must accomplish certain specifications and restrictions. The first one, is that the design of these clinical documents should follow the CDA R2 standard of HL7 and the indications of the guide defined by HL7 Spain. These documents will be generated for each experiment, being understood by experiment the accomplishment of an activity by a specific child directed by a specific professional, and will be generated automatically with a java application, obtaining the information from the databases of EDUCERE. The next objective is to have access to the information obtained in a friendly and simple way. To this end, a mobile application is developed based on a client-server application that will allow an overview of the experiments performed according to different search and selection criteria.

Funding Projects

TypeCodeAcronymLeaderTitle
Government of SpainTIN2013-47803-C2-1-REDUCEREUnspecifiedEDUCERE: Ecosistema de Detección Ubicua, atenCión y Estimulación tempRana para niños con trastornos del dEsarrollo

More information

Item ID: 52629
DC Identifier: http://oa.upm.es/52629/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:52629
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 16 Oct 2018 08:49
Last Modified: 16 Oct 2018 08:49
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM