Análisis de herramientas online de aprendizaje de matemáticas

Miguel Mateo, Irene de (2018). Análisis de herramientas online de aprendizaje de matemáticas. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: Análisis de herramientas online de aprendizaje de matemáticas
Author/s:
  • Miguel Mateo, Irene de
Contributor/s:
  • García López, Alfonsa
  • Lías Quintero, Ana Isabel
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería de Computadores
Date: 2018
Subjects:
Freetext Keywords: Aplicaciones tecnológicas para la educación
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Matemática Aplicada
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview
[img] Archive (ZIP) (Anexos) - Users in campus UPM only
Download (9MB)

Abstract

Las matemáticas tienen una gran importancia en el Currículo español de Educación Primaria, Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Es considerada por muchos alumnos como una de las materias más complicadas y esto supone datos un tanto negativos en las evaluaciones. En la actualidad, existen numerosas herramientas que facilitan el aprendizaje online, lo cual supone una mejoría en los recursos para personas con ciertas dificultades para realizar un aprendizaje presencial y para mejorar, completar y practicar ciertos conocimientos adquiridos en las aulas. En este proyecto se ha diseñado una metodología de evaluación de herramientas online de apoyo al aprendizaje de matemáticas. Esta metodología se ha usado para evaluar algunas herramientas utilizadas por estudiantes en el rango de 16 - 18 años y muy particularmente por aquellos que preparan su acceso a la Universidad, ya que se considera que a esta edad los estudiantes pueden sacar gran partido a las herramientas tecnológicas. Se ha hecho un recorrido por distintas herramientas; se han seleccionado recursos de distinto tipo; se han aplicado los protocolos de evaluación y se han obtenido algunas conclusiones. Abstract: Mathematics has a huge importance in the Spanish Curriculum of Primary Education, Compulsory Secondary Education and Baccalaureate. It is considered by many students as one of the most difficult subjects and this means some negative data on the assessments. Nowadays, there are many tools that make the online learning easier, which means better resources for people with certain difficulties on face-to-face learning and to improve, complete and practice certain knowledges acquired in the classrooms. On this thesis, an assessment methodology has been designed based on online tools to support mathematics’ learning. This methodology has been applied to assess some tools used by students between 16 and 18 years old and particularly by those preparing their access to University, since at that age students can benefit greatly from technological tools. A research has been done through different tools; different resources have been selected; assessment protocols have been applied and some conclusions have been reached.

More information

Item ID: 53049
DC Identifier: http://oa.upm.es/53049/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:53049
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 22 Nov 2018 07:45
Last Modified: 22 Nov 2018 07:45
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM