Análisis de la vocación, motivación y burnout en el profesorado de un centro educativo de la Comunidad de Madrid

Escudero Villafranca, Francisco José (2018). Análisis de la vocación, motivación y burnout en el profesorado de un centro educativo de la Comunidad de Madrid. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: Análisis de la vocación, motivación y burnout en el profesorado de un centro educativo de la Comunidad de Madrid
Author/s:
  • Escudero Villafranca, Francisco José
Contributor/s:
  • Coterón López, Javier
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Educación Física)
Date: 2018
Subjects:
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (984kB) | Preview

Abstract

La motivación de los alumnos de Educación Secundaria (ESO) y Bachillerato en las clases de Educación Física es fundamental para asegurar la adherencia a la actividad física y el desarrollo de un estilo de vida saludable. En esa motivación es esencial el papel del profesor y su motivación, menos estudiada que la de los alumnos. Este estudio se propone investigar la motivación de los docentes de Educación Física de ESO y Bachillerato, y su relación con la vocación y el agotamiento emocional, así como compararla con la de los profesores de esta asignatura de Educación Primaria y de otras asignaturas de ESO y Bachillerato. Se administró un cuestionario con preguntas sobre motivación, burnout y vocación a 31 profesores (6 Educación Física de ESO y Bachillerato, 7 de Educación Física de Educación Primaria y 18 de otras asignaturas de ESO y Bachillerato). No obtenemos correlaciones significativas entre la vocación y la motivación, ni entre la motivación y el burnout. Tampoco obtenemos diferencias significativas en la motivación de los tres grupos de estudio, lo que nos sugiere que el nivel de impartición y/o asignatura impartida en un centro no parece ser un elemento determinante en la motivación del profesorado. ----------ABSTRACT---------- Secondary Education and Baccalaureate student’s motivation to face Physical Education is important to make them practice physical activity by their own and to develop a healthy way of living. Teacher’s attitude is essential to motivate these students, but their motivation, which is even more important, has not been widely studied. Our study aims to research Physical Education teachers’ motivation, and it relation with vocation and burnout syndrome. We want to compare this motivation with Primary Education teacher’s one and with that of other teachers who teach different subjects in the same academic level. We use a motivation questionnaire with 31 teachers (6 teach Physical Education in Secondary Education and Baccalaureate, 7 teach Physical Education in Primary Education and 18 teach other subjects in Secondary Education). We do not get significant correlations between vocation and motivation and neither between motivation and burnout. Moreover, we do not find significant differences in the motivation of our three groups of teachers what suggest us that subjects or level of education taught do not seem to determinate teacher’s motivation.

More information

Item ID: 53124
DC Identifier: http://oa.upm.es/53124/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:53124
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 29 Nov 2018 09:30
Last Modified: 29 Nov 2018 09:30
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM