Transformaciones del entorno del Hospicio de San Fernando (Madrid)

Pastor Maciá, María Assumpta (2019). Transformaciones del entorno del Hospicio de San Fernando (Madrid). Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Transformaciones del entorno del Hospicio de San Fernando (Madrid)
Author/s:
  • Pastor Maciá, María Assumpta
Contributor/s:
  • García-Gutiérrez Mosteiro, Javier
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: January 2019
Subjects:
Freetext Keywords: Pedro de Ribera; Hospicio de San Fernando; Museo Municipal; Barroco madrileño; Conservación del patrimonio; Transformaciones urbanas; Municipal Museum; baroque of Madrid; Heritage Conservation; Urban Transformations
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

Este trabajo se centra en la consideración del valor patrimonial del entorno de los monumentos, analizando las transformaciones habidas en un contexto representativo del Madrid histórico: el conjunto del Hospicio de San Fernando. Este edificio, cuya portada de Pedro de Ribera forma parte de la arquitectura más expresiva del barroco madrileño, ha conocido (desde su construcción en el siglo XVII hasta nuestros días) importantes vicisitudes en sus escalas arquitectónica y urbana; en los primeros años del XX, tras un largo periodo de deterioro, estuvo, incluso, a punto de ser demolido. En la defensa por la conservación de este conjunto tomaron parte —y ello es muy significativo en el caso del históricamente denostado barroco madrileño— desde las instancias académicas hasta la opinión pública. En 1919 la fachada, la primera crujía y la capilla fueron declaradas monumento arquitectónico-artístico, siendo entonces adquirido el conjunto por el Ayuntamiento. Tras la realización en él de la «Exposición del Antiguo Madrid» (1926), se decidió proceder a un cambio de uso, como Museo Municipal (hoy Museo de Historia de Madrid), que ha garantizado su conservación. Desde entonces, el entorno del Hospicio, incluidos los nuevos jardines —inicialmente llamados de Pablo Iglesias— ha sufrido diversas modificaciones. En una primera etapa, en los años 20; y después de la Guerra Civil, en los años 60, produciendo diferentes lecturas del monumento. Este TFG, analizando y redibujando los distintos esquemas urbanos, plantea la reflexión sobre los valores patrimoniales considerados en cada momento y en qué medida las intervenciones habidas han sido o no coherentes con ellos. The aim of this study is to consider the heritage in a monument’s surrounding, analyzing the transformations that took place in a representative context of the historical Madrid: the ensemble of the Hospicio de San Fernando (Hospice of San Fernando). This building, whose façade is signed by Pedro de Ribera is part of the most expressive baroque architecture in Madrid. The façade has known (from its construction in the 17th century) significant vicissitudes in the architectural and urban scales; during the fi rst years of the 20th century, after a long period of deterioration, it was, in fact, close to being demolished. Many stoop up in the defense for the conservation of this ensamble, from academic organizations to public opinion -which was very considering how vilified baroque traditionally is in Madrid-. In 1919, the façade, the first aisle and the chapel were declared an architectural-artistic monument, being the ensemble acquired by the City Council by that time. After the Hospice having hold the «Exhibition of the Old Madrid» (1926), it was decided to change the use of the ensemble to the Municipal Museum (today the Museum of History if Madrid), which has granted its conservation to this day. Since then, the surroundings of the Hospice, including the new gardens -initially named the Gardens of Pablo Iglesias- have been modified several times. Firstly, during the 1920s; and then, after the Spanish Civil War, during the 1960s, causing different interpretations of the monument. This Bachelor Thesis, with the analysis and the drawings of the different urban schemes, lays out a reflection of the patrimonial values considered in each period and in what extent the performed interventions have been coherent or not.

More information

Item ID: 53869
DC Identifier: http://oa.upm.es/53869/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:53869
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 05 Feb 2019 12:42
Last Modified: 05 Feb 2019 12:42
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM