Reflexión sobre el papel de las asignaturas relativas a aspectos éticos, sociales, legales y profesionales en los grados de ingenierías informáticas.

Miñano Rubio, Rafael and Portillo Aldana, Eloy and Génova Fuster, Gonzalo and Román Navarro, Sara (2018). Reflexión sobre el papel de las asignaturas relativas a aspectos éticos, sociales, legales y profesionales en los grados de ingenierías informáticas.. In: "XXIV Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2018)", 04/07/2018-06/07/2018, Barcelona, España. ISBN 2531-0607. pp. 271-278.

Description

Title: Reflexión sobre el papel de las asignaturas relativas a aspectos éticos, sociales, legales y profesionales en los grados de ingenierías informáticas.
Author/s:
  • Miñano Rubio, Rafael
  • Portillo Aldana, Eloy
  • Génova Fuster, Gonzalo
  • Román Navarro, Sara
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: XXIV Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2018)
Event Dates: 04/07/2018-06/07/2018
Event Location: Barcelona, España
Title of Book: Actas de las XXIV Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de la Informática
Date: 2018
ISBN: 2531-0607
Volume: 3
Subjects:
Freetext Keywords: Ética; responsabilidad social; sostenibilidad; competencias transversales; plan de estudios
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Matemática Aplicada a las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (354kB) | Preview

Abstract

Este artículo presenta las reflexiones generadas en un encuentro de profesores/as de distintas universidades sobre la contribución de asignaturas específicas relacionadas con aspectos éticos, sociales, legales y profesionales, para el desarrollo de competencias de responsabilidad social, sostenibilidad y ética profesional en grados de ingeniería informática. En el encuentro se presentaron las experiencias de cada contexto académico y se debatieron diversas cuestiones: objetivos esenciales de dichas asignaturas, limitaciones y dificultades, su papel en los planes de estudio, el rol y el perfil del profesorado, así como las características específicas de la evaluación en estas asignaturas. Se constató la gran diversidad existente en el modo de abordar estas asignaturas, en cuanto a contenidos, metodologías, enfoque, evaluación y su integración en el plan de estudios. Los participantes consideran que este tipo de enseñanzas son imprescindibles en el mundo actual y son un ámbito propicio para la innovación docente, la participación activa del alumnado y de otros actores externos a la universidad. Se requiere un profesorado comprometido y con formación específica en humanidades, preferentemente de base inicial técnica; por otra parte, el apoyo institucional es un factor decisivo en la integración de estas competencias ?no técnicas? en la formación de los/as futuros/ as profesionales. Abstract This paper presents some reflections attained by a group of teachers from different universities who have met to discuss about the contribution to the development of competences in social responsibility, sustainability and professional ethics, that can be achieved in courses related to ethics, social and legal issues in Information and Communication Technologies (ICT) studies. Teaching experiences in different academic contexts were presented and several topics were debated: essential goals of such courses, limitations and difficulties, their role in the ICT curricula, the role and profile of the teachers lecturing these courses, and the specific aspects related to assessment. A great diversity in the development of these courses within Spanish universities was confirmed, regarding course contents, methodologies, approach, assessment, and the way they are integrated in the curricula. Participants believe this type of courses are indispensable as part of the training of ICT professionals in present times. These courses also offer a suitable environment for education innovation and for an active participation / involvement of students as well as other external actors. Faculty members need to be highly committed and should have some training in humanities, but should also come from a technical background. On the other hand, institutional support is a decisive factor in the integration of these“non-technical” competences in the comprehensivetraining of future ICT professionals.

More information

Item ID: 54500
DC Identifier: http://oa.upm.es/54500/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:54500
Official URL: http://www.aenui.net/ojs/index.php?journal=actas_jenui&page=issue&op=view&path%5B%5D=33&path%5B%5D=showToc
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 29 Jan 2020 11:24
Last Modified: 29 Jan 2020 11:24
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM