El aumento del aislamiento a ruido aéreo de la fachada de las aulas y su efecto en la inteligibilidad del mensaje oral

Prida Caballero, Daniel de la and Pedrero González, Antonio and Navacerrrada, María Ángeles and Díaz-Chyla, Alexander (2018). El aumento del aislamiento a ruido aéreo de la fachada de las aulas y su efecto en la inteligibilidad del mensaje oral. In: "XI Congreso Iberoamericano de Acústica; X Congreso Ibérico de Acústica; 49º Congreso Español de Acústica ‐TECNIACUSTICA’18", 24 al 26 de octubre, Cádiz. pp. 768-774.

Description

Title: El aumento del aislamiento a ruido aéreo de la fachada de las aulas y su efecto en la inteligibilidad del mensaje oral
Author/s:
  • Prida Caballero, Daniel de la
  • Pedrero González, Antonio
  • Navacerrrada, María Ángeles
  • Díaz-Chyla, Alexander
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: XI Congreso Iberoamericano de Acústica; X Congreso Ibérico de Acústica; 49º Congreso Español de Acústica ‐TECNIACUSTICA’18
Event Dates: 24 al 26 de octubre
Event Location: Cádiz
Title of Book: FIA 2018
Date: 2018
Subjects:
Freetext Keywords: fachadas; aislamiento acústico a ruido aéreo; inteligibilidad de la palabra
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (127kB) | Preview

Abstract

La comunicación oral directa es una parte muy importante en el proceso de aprendizaje, por ello, las aulas y otros locales de aprendizaje deben tener unas condiciones acústicas excelentes. En esta comunicación se muestran los resultados de las mediciones del aislamiento a ruido aéreo de las fachadas de varias decenas de aulas de enseñanza secundaria en donde se han sustituido o doblado las ventanas originales. Se analiza el efecto de la mejora del aislamiento acústico en la inteligibilidad del mensaje oral directo, cuando las aulas están sometidas a diferentes ruidos de tráfico. ---------- ABSTRACT---------- Direct oral communication is a key issue in the learning process, therefore, classrooms and other learning spaces must have excellent acoustic properties. This paper shows the results of measurements of airborne sound insulation of the façades of several dozen secondary school classrooms where the original windows have been replaced or another one has been added. The study analyzes the effect of improving the acoustic insulation on the direct oral message intelligibility when classrooms are affected by different traffic noise levels.

More information

Item ID: 54631
DC Identifier: http://oa.upm.es/54631/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:54631
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 03 May 2019 11:32
Last Modified: 03 May 2019 11:32
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM