Arquitectura, arte y hombre. Olafur Eliasson en Versalles desde el movimiento Site Specific

Julián García, Alejandra (2019). Arquitectura, arte y hombre. Olafur Eliasson en Versalles desde el movimiento Site Specific. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. Arquitectura (UPM).

Description

Title: Arquitectura, arte y hombre. Olafur Eliasson en Versalles desde el movimiento Site Specific
Author/s:
  • Julián García, Alejandra
Contributor/s:
  • Fernández Elorza, Héctor
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Fundamentos de la Arquitectura
Date: January 2019
Subjects:
Freetext Keywords: Site-specific, experiencia, lugar, sujeto, instalación, diálogo
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (29MB) | Preview

Abstract

El objeto del presente Trabajo de Fin de Grado reside en demostrar que el diálogo entre la arquitectura y el arte enriquece a ambas disciplinas, y en evidenciar que el movimiento Site Specific es uno de los principales defensores de esta interrelación en el plano contemporáneo. La referida justificación se llevará a cabo a través del análisis de los parámetros estéticos y arquitectónicos en las obras de arte consideradas Site-Specific, tomando como caso de estudio principal la intervención de Olafur Eliasson en el Palacio y los Jardines de Versalles. En el núcleo de la investigación se encuentra el esclarecimiento del diálogo entre objeto artístico, sujeto y lugar, dado que sólo desde la comprensión de estos tres factores pueden entenderse las complejas relaciones que explican el atractivo y la repercusión de esta corriente artística. La tesis narra brevemente el recorrido histórico del movimiento artístico y sus principales exponentes y argumenta de qué manera Olafur Eliasson resulta un gran comisario de sus principios. Asimismo, se pondrá en evidencia por qué el caso de Versalles resulta tan revelador en el tema que nos ocupa. Partiendo de este marco teórico, se plantea una lectura a través de 3 parámetros principales (sujeto, objeto y lugar) de los espacios generados por la introducción de las instalaciones contemporáneas, con el objetivo de alcanzar la comprensión de los mecanismos que regulan la transformación y percepción espacial. A través de este análisis, definición e identificación, se genera un abanico de herramientas que permiten la mejor comprensión de las relaciones entre la arquitectura, obra de arte y el espectador. The purpose of this TFG is to demonstrate how both fields of Architecture and Art nourish one another, and to evidence that the Site-Specific movement is one of the most thorough defenders of this interrelation in the contemporary framework. In order to do so, we will analyse the aesthetic and architectonic parameters in the works of art considered Site-Specific, having as its main study case Olafur Eliasson´s intervention on the chateau and gardens of Versalles. At the core of the investigation, we discover the constant dialog between artistic object, subject and location, as only through the thorough comprehension of this three factors, can we understand the complex relationships explaining the attractiveness and repercussion of this artistic current. The thesis briefly narrates the historic overview of the artistic movement and its main exponents, and argues why Olafur Eliasson is such an interesting representative. Furthermore, it explains why Versailles’ case is so revealing regarding the main topic of investigation. After presenting this theoretical background, a re-reading of the newly generated spaces is proposed. Through the looking glass of three main parameters, these spaces which have been modified through the introduction of contemporary installations are analysed, in order to obtain full comprehension of the mechanisms which regulate the spatial transformation and perception. This generates a wide range of tools which allow a better understanding of the interaction between architecture, work of art and spectator.

More information

Item ID: 54782
DC Identifier: http://oa.upm.es/54782/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:54782
Deposited by: Biblioteca ETS Arquitectura
Deposited on: 25 Apr 2019 10:13
Last Modified: 25 Apr 2019 10:13
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM