El aula invertida vertical : una experiencia en la ETSAM-UPM = Vertical flipped classroom : an experience at ETSAM-UPM

Giménez Molina, Carmen and Rodríguez Pérez, Manuel and Pérez González, Marlix and Barbero Barrera, María Del Mar (2018). El aula invertida vertical : una experiencia en la ETSAM-UPM = Vertical flipped classroom : an experience at ETSAM-UPM. In: "VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'18)", 22 y 23 de Noviembre de 2018, Escuela de Ingeniería y Arquitectura de Zaragoza. ISBN 978-84-9880-722-6. pp. 498-507. https://doi.org/10.5821/jida.2018.5510.

Description

Title: El aula invertida vertical : una experiencia en la ETSAM-UPM = Vertical flipped classroom : an experience at ETSAM-UPM
Author/s:
  • Giménez Molina, Carmen
  • Rodríguez Pérez, Manuel
  • Pérez González, Marlix
  • Barbero Barrera, María Del Mar
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'18)
Event Dates: 22 y 23 de Noviembre de 2018
Event Location: Escuela de Ingeniería y Arquitectura de Zaragoza
Title of Book: VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'18)
Date: 2018
ISBN: 978-84-9880-722-6
Subjects:
Freetext Keywords: Aula invertida, aprendizaje colaborativo, trabajo en equipo/grupo, evaluación de competencias transversales = Vertical flipped classroom; collaborative learning; teamwork/group; evaluation of transversal competences
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Construcción y Tecnología Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

Es necesario llegar a una mayor implicación de los alumnos en el proceso educativo. En la Escuela Técnica Superior de Arquitectura (UPM), hemos llevado a cabo una experiencia de aula invertida “vertical” dentro del Proyecto de Innovación Educativa denominado "la Transversalidad entre las Instalaciones y la Construcción en la arquitectura". Han participado tres asignaturas: Construcción I (2º), Instalaciones y Servicios Técnicos (4º) y Proyecto de Instalaciones (5º). La experiencia ha consistido en el trabajo cooperativo vertical, esto es, involucrando en los mismos grupos a personas de los tres niveles y asignaturas. Los alumnos han compartido carencias e intereses sobre los temas tratados, y ellos han elaborado la documentación que ha servido para las exposiciones en las aulas. La participación ha sido muy alta tanto en los grupos de trabajo como en las aulas y el grado de satisfacción expresado en las encuestas por la experiencia también ha sido máximo. ----------ABSTRACT---------- It is necessary to reach a major implication of the students in the educational process. In the Technical School of Architecture (UPM), we have carried out an experience of reversed "vertical" classroom inside the Project of Educational Innovation named "the Transversality between the Facilities and the Construction in the architecture". three subjects have participated: Construction I (2 º), Facilities and Technical Services (4 º) and Facilities Project (5 º). The experience has consisted of vertical cooperative work, that is, involving people of the three levels and subjects in the same groups. The students have shared shortcomings and interests on the topics discussed, and they have prepared the documentation that has been used for the exhibitions in the classrooms. The participation has been very high both in the work groups and in the classrooms and the degree of satisfaction expressed in the surveys for the experience has also been maximum.

More information

Item ID: 55495
DC Identifier: http://oa.upm.es/55495/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:55495
DOI: 10.5821/jida.2018.5510
Official URL: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/124502
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 20 Jun 2019 07:07
Last Modified: 20 Jun 2019 07:07
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM