Dyslexic programmers: their characteristics = Características de los programadores disléxicos

Fuertes Castro, José Luis and González Alvarán, Luis Fernando and Martínez Normand, Loic Antonio (2016). Dyslexic programmers: their characteristics = Características de los programadores disléxicos. "Revista Actas de Ingeniería", v. 2 ; pp. 352-360. ISSN 2463-0128.

Description

Title: Dyslexic programmers: their characteristics = Características de los programadores disléxicos
Author/s:
  • Fuertes Castro, José Luis
  • González Alvarán, Luis Fernando
  • Martínez Normand, Loic Antonio
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Revista Actas de Ingeniería
Date: June 2016
ISSN: 2463-0128
Volume: 2
Subjects:
Freetext Keywords: Dislexia; Programación de computadores; Inclusión; Dyslexia; Computer programming
Faculty: E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM)
Department: Lenguajes y Sistemas Informáticos e Ingeniería del Software
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (861kB) | Preview

Abstract

En el desarrollo de software ha tomado fuerza la tendencia de trabajo en equipos y es posible encontrar programadores con síntomas de dislexia, lo que puede disminuir o entorpecer los objetivos esperados. Los programadores con dislexia prefieren trabajar en entornos de programación visuales, porque éstos les ayudan a cometer menos errores, generándoles mayor confianza e influyendo en el tiempo y calidad de los proyectos. Este artículo presenta los resultados de un estudio que ayudó a determinar el perfil del programador con dislexia y a partir de éste se afianza la hipótesis de como la programación visual les puede ayudar en su proceso de interacción con sus compañeros de equipo. --- ABSTRACT--- In software development it has gained strength trend teamwork and can be found programmers dislexa symptoms, which can reduce or hinder the expected objectives. Dyslexic programmers prefer to work in visual programming environments because they help them make fewer mistakes, generating greater confidence and influencing the time and quality of projects. This article presents the results of a study that helped determine the profile of the programmer with dyslexia and from this the hypothesis as visual programming can help them in their process of interaction with their teammates hold.

More information

Item ID: 55551
DC Identifier: http://oa.upm.es/55551/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:55551
Official URL: http://fundacioniai.org/actas/Actas2/Actas2.40.pdf
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 25 Jun 2019 10:57
Last Modified: 25 Jun 2019 10:57
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM