Los mundos literarios a través de Tecnología. Propuesta de actividad

Lerma Albella, Irene (2019). Los mundos literarios a través de Tecnología. Propuesta de actividad. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: Los mundos literarios a través de Tecnología. Propuesta de actividad
Author/s:
  • Lerma Albella, Irene
Contributor/s:
  • Caravantes Redondo, Arturo
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Tecnología)
Date: 2019
Subjects:
Freetext Keywords: literatura; tecnología; transversalidad; actividad; motivación = literature; technology; transversality; activity; motivation
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

El fomento de la lectura es uno de los primeros objetivos interdisciplinares en el currículum educativo de Secundaria, y quizás una de las actividades más planteadas a lo largo del mismo. A todos los alumnos se les ha hecho leer al menos un libro por curso como tarea de carácter obligatorio, pero entonces, ¿por qué otro más? En este proyecto se va a ofrecer un marco teórico para que el alumnado pueda estudiar y relacionar la tecnología de los mundos literarios con los contenidos y objetivos del área de tecnología –así como los observables en la vida real-. La intención detrás de esta actividad, es motivar a los alumnos con lecturas actuales que puedan ser de interés y disfrute, y pese a ello, que tengan relevancia de cara al currículum escolar, esta vez, en la asignatura de tecnología. Se va a tomar en consideración la importancia de romper ciertas paredes que parece que hemos creado alrededor de las áreas de conocimiento, que evitan la capacidad de relacionar aspectos que en verdad son comunes a todas las áreas educativas, y ofrecer actividades que resultan familiares y, a la vez, novedosas. ----------ABSTRACT---------- Encouraging reading is one of the main interdisciplinary objectives at secondary school curriculum, and maybe one of the most proposed activities along the school year. Every student had to read at least one book per year as a mandatory task, but then, why another one? This project will provide a theoretical framework so the students can study and relate the technology of literary worlds with the content and objectives of the technology department -as well as the observables in real life-. The intention behind this activity, is to motivate students with current readings that may be of interest and enjoyment, and despite this, they have relevance for the school curriculum, specifically this time, in the technology subject. It will be taken in consideration the importance of breaking certain walls that seem we built around the knowledge areas, and they avoid the ability of linking up aspects that are common to all educative areas, and to offer activities that are familiar and, at the same time, new.

More information

Item ID: 56957
DC Identifier: http://oa.upm.es/56957/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:56957
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 22 Oct 2019 06:50
Last Modified: 22 Oct 2019 06:50
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM