MatemáTICas: digitalizar 2º ESO

Torrecillas Sevilla, Desiree (2019). MatemáTICas: digitalizar 2º ESO. Thesis (Master thesis), Instituto de Ciencias de la Educación.

Description

Title: MatemáTICas: digitalizar 2º ESO
Author/s:
  • Torrecillas Sevilla, Desiree
Contributor/s:
  • Núñez del Río, María Cristina
Item Type: Thesis (Master thesis)
Masters title: Formación del Profesorado en E.S.O. y Bachillerato (Esp. Matemáticas)
Date: 2019
Subjects:
Faculty: Instituto de Ciencias de la Educación
Department: Otro
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

¿Son realmente beneficiosas las tecnologías en la docencia de las matemáticas? ¿Es recomendable su uso por parte de los alumnos? La respuesta a ambas preguntas es sí. La era digital está aquí y todos estamos inmersos y acostumbrados a ella, especialmente los alumnos. Sin embargo, no es habitual su uso con fines académicos en la secundaria, tanto dentro como fuera del aula, y y entristece ver cómo no se aprovechan las grandes ventajas que la tecnología puede ofrecer. Por ello, se hace imprescindible tratar de acercar el empleo de las TICs a los alumnos desde un punto de vista menos familiar para ellos, el formativo-académico. Tanto profesores como alumnos implicados encuentran serias dificultades (escasez, idioma, grado de dificultad...) a la hora de acudir a la red en búsqueda del material adecuado. Por ello, el gran objetivo de este proyecto es la creación de una web con contenido matemático del nivel de 2º ESO que, a la vez, fomente la autonomía del alumno mediante los materiales digitales. Además, se pretende que dichos materiales clarifiquen la importancia y el uso que se le da a las matemáticas en la vida cotidiana, ampliando la motivación e ilusión hacia esta materia, a la vez que se emplean características típicas de la adolescencia como punto a favor para la mejora del aprendizaje. Para la elaboración de la página web en cuestión, se cuenta con la plataforma Wix, mientras que los materiales son vídeos, infografías, gráficos, presentaciones interactivas... elaborados ad hoc con una gran cantidad de recursos muy variados e ilustrativos, como Genial.ly, Geogebra, Photoshop, etc. que buscan poner fin al odio ancestral que persigue a las matemáticas de secundaria. Para terminar, se propone una valoración de la web por medio de un cuestionario anónimo, donde se tratan temas relacionados con los objetivos y que pretende corroborar cómo el buen uso de las tecnologías puede ser un gran aliado para la docencia de las matemáticas en secundaria. ---------- ABSTRACT---------- Are technologies in teaching mathematics really beneficial? Is its use advisable by the students? The answer to both questions is yes. The digital age is here and we are all immersed and accustomed to it, especially the students. However, it is not usual to use it for academic purposes in high school, both inside and outside the classroom, and it is sad to see how the great advantages that technology can offer are not taken advantage of. Therefore, it is essential to try to bring the use of ICTs to students from a point of view less familiar to them, the formative-academic. Both professors and students involved find serious difficulties (shortage, language, degree of difficulty ...) at the time of going to the network in search of the right material. Therefore, the main objective of this project is the creation of a website with mathematical content of the 2nd ESO level that, at the same time, encourages student autonomy through digital materials. In addition, it is intended that these materials clarify the importance and use that is given to mathematics in everyday life, expanding the motivation and enthusiasm towards this matter, while using characteristics typical of adolescence as a point in favor of the improvement of learning. For the elaboration of the web page in question, the Wix platform is available, while the materials are videos, infographics, graphics, interactive presentations ... elaborated especially with a great amount of very varied and illustrative resources, like Genial. ly, Geogebra, Photoshop, etc. that seek to end the ancestral hatred that pursues high school mathematics. Finally, an assessment of the web is proposed by means of an anonymous questionnaire, which deals with topics related to the objectives and which aims to corroborate how the good use of technologies can be a great ally for the teaching of mathematics in secondary school.

More information

Item ID: 56991
DC Identifier: http://oa.upm.es/56991/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:56991
Deposited by: Archivo Digital UPM 2
Deposited on: 22 Oct 2019 06:47
Last Modified: 22 Oct 2019 06:47
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM