Sistema eCall para vehículos ligeros

Jaldo Serrano, Alejandro (2019). Sistema eCall para vehículos ligeros. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM), Madrid.

Description

Title: Sistema eCall para vehículos ligeros
Author/s:
  • Jaldo Serrano, Alejandro
Contributor/s:
  • García Alcántara, Vicente A.
  • Barrado Aguirre, Samuel
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería de Computadores
Date: October 2019
Subjects:
Freetext Keywords: Sistemas de seguridad
Faculty: E.T.S.I. de Sistemas Informáticos (UPM)
Department: Sistemas Informáticos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img] PDF - Users in campus UPM only - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (5MB)

Abstract

En los últimos años las cifras en el ámbito de los accidentes de tráfico han tomado mucho protagonismo, tanto es así, que es una de las principales causas de muerte entre los jóvenes hoy día. Todo ello sumado al avance incesante de la tecnología y la necesidad del ser humano porque todo esté conectado han impulsado el desarrollo de este proyecto. En el presente documento, a lo largo de los siguientes capítulos se desarrollará el Proyecto de Fin de Grado realizado. Este proyecto recibe el nombre de e-Helmet, dicho nombre se ha considerado que facilita la comprensión de la funcionalidad principal del proyecto, Emergency Helmet, que como bien apunta, se centra en la construcción de un sistema de aviso de emergencia para vehículos ligeros que principalmente irá integrado en un casco. Para llevar a cabo la elaboración del proyecto se ha realizado una implementación tanto a nivel hardware como a nivel de software por lo que pasa a ser considerado como un proyecto que abarca todos los aspectos tratados a lo largo del estudio del grado. En dicha elaboración se han unido en la placa de desarrollo ESP32 entre otras, los diferentes sensores que componen el sistema valorando sus funcionalidades. La información que se recoge por los sensores corresponde con las fuerzas g desarrolladas durante el accidente, las constantes vitales del accidentado, la temperatura, la humedad y la posición GPS. Toda esta información será mostrada en una plataforma IoT, y estas mediciones serán enviadas a dicha plataforma mediante un protocolo de comunicación MQTT (Message Queue Telemetry Transport) apoyándose en el uso del lenguaje C++. El desarrollo del proyecto se ha realizado mediante una metodología ágil compuesta por hitos de las diferentes tareas a realizar para la finalización del sistema. A lo largo del desarrollo ha sido necesario modificar algunos hitos predefinidos, obligando así a modificar levemente los plazos para la finalización de este. Abstract: In recent years the scope of traffic accidents has taken the lead, so much that today it is one of the leading causes of death among young people. All this added to the relentless advance of technology and the need of the human being because everything is connected have driven the development of this project. In this document, the End-of-Degree Project will be developed in the following chapters. This project is called e-Helmet, that name has been considered to facilitate the understanding of the main functionality of the project, “Emergency Helmet”, which focuses on the construction of an emergency warning system for lightweight vehicles that will mainly be integrated into a helmet. To carry out the development of the project, implementation has been carried out at both hardware and software level, so that it is considered as a project that covers all aspects treated throughout the degree. In this process, the different sensors that make up the system have been combined in the ESP32 development board, assessing their functionalities. The information collected by the sensors corresponds to the G-Forces developed during the accident, the vital signs of the driver, temperature, humidity and GPS positioning. All this information will be displayed on an IoT (Internet of Things) platform, and these measurements will be sent to that platform through an MQTT (Message Queue Telemetry Transport) communication protocol relying on the use of the C++. The development of the project has been carried out using an agile methodology composed of milestones of the different tasks to be performed for the conclusion of the system. Throughout development, predefined milestones have required modifications, making it necessary to adjust the deadlines for the culmination of the milestone.

More information

Item ID: 58149
DC Identifier: http://oa.upm.es/58149/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:58149
Deposited by: Biblioteca Universitaria Campus Sur
Deposited on: 21 Feb 2020 06:07
Last Modified: 21 Feb 2020 06:07
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM