Desarrollo de una aplicación para el auto-aprendizaje de revisiones de requisitos usando SCORM

Pozo Mena, Luis Miguel Del (2020). Desarrollo de una aplicación para el auto-aprendizaje de revisiones de requisitos usando SCORM. Proyecto Fin de Carrera / Trabajo Fin de Grado, E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM), Madrid, España.

Description

Title: Desarrollo de una aplicación para el auto-aprendizaje de revisiones de requisitos usando SCORM
Author/s:
  • Pozo Mena, Luis Miguel Del
Contributor/s:
  • Dieste Tubio, Óscar
Item Type: Final Project
Degree: Grado en Ingeniería Informática
Date: 7 June 2020
Subjects:
Faculty: E.T.S. de Ingenieros Informáticos (UPM)
Department: Lenguajes y Sistemas Informáticos e Ingeniería del Software
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (4MB) | Preview

Abstract

Cada comienzo del curso académico supone un nuevo reto; nuevos estudiantes que entran con ganas de aprender contenidos nuevos y nuevos profesores con ganas de transmitir ese material que al final del curso evaluarán para poder otorgar a los alumnos un nuevo aprobado que les permitirá avanzar en su carrera formativa. Sin embargo, en el transcurso de este proceso de aprendizaje, los métodos utilizados para transferirlos a veces se quedan obsoletos. Son métodos tradicionales que no permiten al alumno reflexionar sobre los conocimientos; solo buscan la memorización y no poner en práctica los conocimientos con ejemplos de la vida real, todo ello a pesar de los avances de la tecnología que nos abren un gran abanico de oportunidades nuevas de enseñanza. Anteriormente solo se disponía de cuestionarios y preguntas. Dos tipos de ejercicios que no ayudan al estudiante a comprender las explicaciones y que además no suponen suficiente dificultad. Los avances tecnológicos permiten la enseñanza online, por ejemplo subir a la plataforma de enseñanza las clases para que puedan visualizarse cuando se pueda o quiera sin restricciones horarias. También permiten la creación de nuevos ejercicios para favorecer el aprendizaje. Este Trabajo de Fin de Grado tiene como objetivo diseñar una nueva aplicación que permita realizar ejercicios más dinámicos, con ejemplos concretos, de manera online y que ayuden a los estudiantes a mejorar su aprendizaje. Además, ahorrará tiempo de corrección del profesor ya que serán ejercicios autoevaluables. El tiempo ahorrado puede ser empleado para mejorar otros aspectos del curso impartido.---ABSTRACT---The beginning of the academic year brings a new challenge. New students who enter with the desire to learn new content and new teachers who are eager to transmit the material. At the end of the course they will evaluate it in order to give the students a new pass that will allow them to advance in their educational career. However, in the way of this learning process the methods used to transfer them sometimes become obsolete. They are traditional methods that do not allow the student to reflect on the knowledge, they only seek to memorize it and avoid puting it into practice with real life examples, without taking into account the technological advances that open up wide range of new teaching opportunities. These technological advances allow online teaching, uploading the classes to the teaching platform so that they can be viewed whenever possible or wanted without time restrictions. To obtain satisfactory results from this type of course, it is necessary to have practical exercises. Previously there were only questionnaires available on the platform that did not help the student to understand the explanations about the content. They could be solved by copying and pasting text from the slides without any reasoning on the subject. This End of Degree Project aims to design a new application that allows more dynamic exercises, with concrete examples, online and help students to improve their learning. In addition, it will save the teacher time when correcting since they will be self-evaluated exercises, time used to improve other aspects of the course offered.

More information

Item ID: 63038
DC Identifier: http://oa.upm.es/63038/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:63038
Deposited by: Biblioteca Facultad de Informatica
Deposited on: 16 Jul 2020 20:03
Last Modified: 16 Jul 2020 20:03
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM