Secuencias gráficas y procesos reflexivos. Cuatro cuadernos de arquitectos = Graphic sequences and reflective processes. Four architects’ sketchbooks

Salgado de la Rosa, María Asunción and Raposo Grau, Javier Fco. and Butragueño Díaz-Guerra, Belén (2020). Secuencias gráficas y procesos reflexivos. Cuatro cuadernos de arquitectos = Graphic sequences and reflective processes. Four architects’ sketchbooks. "EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica", v. 25 (n. 39); pp. 46-59. ISSN 1133-6137. https://doi.org/10.4995/ega.2020.12796.

Description

Title: Secuencias gráficas y procesos reflexivos. Cuatro cuadernos de arquitectos = Graphic sequences and reflective processes. Four architects’ sketchbooks
Author/s:
  • Salgado de la Rosa, María Asunción
  • Raposo Grau, Javier Fco.
  • Butragueño Díaz-Guerra, Belén
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica
Date: July 2020
ISSN: 1133-6137
Volume: 25
Subjects:
Freetext Keywords: dibujo; arquitectura; cuaderno; boceto; Zaha Hadid; Peter Wilson; Lebbeus Woods; Bryan Cantley = drawing; architecture; sketchbook; sketch; Zaha Hadid; Peter Wilson; Lebbeus Woods; Bryan Cantley
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Ideación Gráfica Arquitectónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

El dibujo como acción ligada al proyecto; es consustancial al arquitecto. Es un ejercicio de pensamiento que ayuda a formalizar el espacio imaginado y a investigar más allá de lo geométricamente conocido; explorando conceptos ligados a las inquietudes de su tiempo. El resultado de estos procesos; arroja una secuencia de bocetos a menudo contenidos en un cuaderno; que revelan las obsesiones propias de cada arquitecto. Pocas veces tenemos acceso a esta información procesual por entenderse como “privada”; sin embargo; en los casos en los que sí es posible su análisis; resulta esclarecedor cuando tratamos de entender en profundidad el carácter de la obra arquitectónica. Para ilustrar esta idea; este artículo se centra en los cuadernos de cuatro arquitectos; Zaha Hadid; Peter Wilson; Lebbeus Woods y Bryan Cantley. En sus páginas se reflexiona sobre problemas que atañen a la arquitectura; el urbanismo y el desarrollo social de su tiempo. ----------ABSTRACT---------- The drawing as an action linked to the project is consubstantial to the architect. It is an exercise of thought that helps to formalize the imagined space and investigate beyond the geometrically known; exploring concepts linked to the concerns of its time. The result of these thought processes; throws a sequence of sketches often contained in a sketchbook; which reveal the obsessions of each architect.Scarcely we have access to this procedural information because it is understood as “private;” however; in cases where its analysis is possible; it is enlightening when we try to understand in depth the character of the architectural work. To illustrate this idea; this article focuses on the sketchbooks of four architects; Zaha Hadid; Peter Wilson; Lebbeus Woods and Bryan Cantley. Their pages reflect on problems that concern architecture; urban planning and the social development of its time.

More information

Item ID: 63340
DC Identifier: http://oa.upm.es/63340/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:63340
DOI: 10.4995/ega.2020.12796
Official URL: https://polipapers.upv.es/index.php/EGA/article/view/12796
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 31 Jul 2020 05:51
Last Modified: 31 Jul 2020 05:51
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM