Versiones Beta. El prototipado como herramienta de aprendizaje = Beta versions. Protoyping as a learning tool

Colmenares Vilata, Silvia and Soriano Peláez, Federico and Gil Lopesino, Eva and Castillo Vinuesa, Eduardo (2019). Versiones Beta. El prototipado como herramienta de aprendizaje = Beta versions. Protoyping as a learning tool. In: "JIDA’19. VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura", 14 y 15 de Noviembre de 2019, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid. ISBN 978-84-9880-797-4. pp. 491-504. https://doi.org/10.5821/jida.2019.8368.

Description

Title: Versiones Beta. El prototipado como herramienta de aprendizaje = Beta versions. Protoyping as a learning tool
Author/s:
  • Colmenares Vilata, Silvia
  • Soriano Peláez, Federico
  • Gil Lopesino, Eva
  • Castillo Vinuesa, Eduardo
Item Type: Presentation at Congress or Conference (Article)
Event Title: JIDA’19. VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura
Event Dates: 14 y 15 de Noviembre de 2019
Event Location: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid
Title of Book: Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura | Workshop on Educational Innovation in Architecture | Jornades sobre Innovació Docent en Arquitectura (JIDA) - 07
Título de Revista/Publicación: JIDA'19. Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura.
Date: 2019
ISBN: 978-84-9880-797-4
ISSN: 2462-571X
Subjects:
Freetext Keywords: architectural design; prototyping; experiential learning; materiality; error = proyectos arquitectónicos; prototipado; aprendizaje experiencial; materialidad; error
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

The goal of this paperis the formulation of a methodological proposal for the teaching of architectural designfocused on the combination of work with the model and the manufacture of prototypes. For this, the specific competencies that this practice mobilizes will be discussed in contrast to other apparently similar ones such as the production of maquettes. While the digital model is a technical system that processes, according to internal standards and external conditions, certain information for the preparation of another, the prototype is a partial physical model of a specific part of the project whose operation states a technical or material resolution of the model. Dealingwith prototypes is not the creation of models that "work", but to shape an idea in order to know itsstrengths and weaknesses, therefore identifyingnew directions for the next generation of more detailed and refined prototypes.What the prototype teaches us is to learn from error. ----------RESUMEN---------- El objetivo de esta comunicación es la formulación de una propuesta metodológica para la enseñanza de proyectos arquitectónicos centrada en la combinación del trabajo con el modelo y la fabricación de prototipos. Para ello se discutirán las competencias específicas que moviliza esta práctica en contraposición con otras aparentemente semejantes como la producción de maquetas. Mientras el modelo digital es un sistema técnico que procesa, según normas internas y condiciones externas, una información para la elaboración de otra, el prototipo es un modelo físico parcial de una parte específica del proyecto cuyo funcionamiento enuncia una resolución técnica o material del modelo.El trabajo con prototipos no es la creación de modelos que ‘funcionen’, sino dar forma a una idea para conocer sus fortalezas y debilidades e identificar nuevas direcciones para la próxima generación de prototipos más detallados y refinados. Lo que el prototipo nos enseña es a aprender del error.

More information

Item ID: 64167
DC Identifier: http://oa.upm.es/64167/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:64167
DOI: 10.5821/jida.2019.8368
Official URL: http://hdl.handle.net/2117/171561
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 05 Oct 2020 09:52
Last Modified: 05 Oct 2020 09:52
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM