Iniciación al proyecto arquitectónico: el ejercicio como dispositivo de aprendizaje = Initiation to the architectural project: exercise as a device for learning

Lee Camacho, José Ignacio and Juárez Chicote, Antonio and Colomés Montañés, Enrique (2019). Iniciación al proyecto arquitectónico: el ejercicio como dispositivo de aprendizaje = Initiation to the architectural project: exercise as a device for learning. "Zarch: Journal of Interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism" (n. 12); pp. 110-123. ISSN 2341-0531. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123546.

Description

Title: Iniciación al proyecto arquitectónico: el ejercicio como dispositivo de aprendizaje = Initiation to the architectural project: exercise as a device for learning
Author/s:
  • Lee Camacho, José Ignacio
  • Juárez Chicote, Antonio
  • Colomés Montañés, Enrique
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Zarch: Journal of Interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism
Date: May 2019
ISSN: 2341-0531
Subjects:
Freetext Keywords: pedagogía; estrategias; enunciado; tipos; metodología docente; iniciación = pedagogy; strategies; wording; types; educational methodology; introduction course
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (2MB) | Preview

Abstract

Las estrategias pedagógicas experimentales de las Vanguardias del siglo XX, como la Sección Base de los Vkhutemas o el Curso Preliminar de la Bauhaus, fueron metodologías docentes que proporcionaron un conjunto de herramientas didácticas en las décadas posteriores a la Segunda Guerra Mundial, en las que ejercicios de taller como los de Albers, Moholy-Nagy o Itten, fueron adaptados a nuevos contextos educativos y formatos. Numerosos investigadores y autores (Shellman, McGinty, Jordan, Somol, Stanton, Love...) han analizado desde entonces parámetros, características y procedimientos proyectuales preliminares de diferentes escuelas y contextos, en los que las familias de ejercicios forman tipos o modalidades de acción que utilizan un conjunto de elementos y mecanismos proyectuales, reconocibles como esquemas operativos que admiten modificaciones sin perder características esenciales comunes. Su análisis muestra la evolución y variedad de pedagogías propedéuticas y metodológicas, en un debate permanente en torno a las estrategias docentes de iniciación al proyecto arquitectónico y a la naturaleza del ejercicio como dispositivo de aprendizaje disciplinar y materia de reflexión, investigación y conocimiento. ----------ABSTRACT---------- Experimental pedagogical strategies of the Avant-garde of the 20th century, such as the Base Section of the Vkhutemas or the Preliminary Course of the Bauhaus, are teaching methodologies that provided a set of didactic tools in the decades after the Second World War, in which workshop exercises such as those of Albers, Moholy-Nagy or Itten, were adapted to new educational contexts and formats. Since then, numerous researchers and authors (Shellman, McGinty, Jordan, Somol, Stanton, Love...) have analyzed parameters, characteristics and preliminary project procedures of different schools and contexts, in which the families of exercises form types or modalities of action that use a set of elements and project mechanisms, recognizable as operative schemes that admit modifications without losing essential common characteristics. Their analysis shows the evolution and variety of propaedeutic and methodological pedagogies within a permanent debate around the teaching strategies of initiation to the architectural project and the nature of the exercise as a device for disciplinary learning and as a subject for reflection, research and knowledge.

More information

Item ID: 64169
DC Identifier: http://oa.upm.es/64169/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:64169
DOI: 10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123546
Official URL: https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/zarch/article/view/3546
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 05 Oct 2020 09:58
Last Modified: 05 Oct 2020 09:58
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM