Estrategias de iniciación al proyecto arquitectónico: A Tango Performance, The Motor y Dance Infusion = Strategies in the Initiation to the Architectural Project: A Tango Performance, The Motor and Dance Infusion

Lee Camacho, José Ignacio and Juarez Chicote, Antonio and Colomés Montañés, Enrique (2019). Estrategias de iniciación al proyecto arquitectónico: A Tango Performance, The Motor y Dance Infusion = Strategies in the Initiation to the Architectural Project: A Tango Performance, The Motor and Dance Infusion. "Constelaciones: Revista de arquitectura de la Universidad CEU San Pablo" (n. 7); pp. 33-44. ISSN 2340-177X.

Description

Title: Estrategias de iniciación al proyecto arquitectónico: A Tango Performance, The Motor y Dance Infusion = Strategies in the Initiation to the Architectural Project: A Tango Performance, The Motor and Dance Infusion
Author/s:
  • Lee Camacho, José Ignacio
  • Juarez Chicote, Antonio
  • Colomés Montañés, Enrique
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: Constelaciones: Revista de arquitectura de la Universidad CEU San Pablo
Date: May 2019
ISSN: 2340-177X
Subjects:
Freetext Keywords: Iniciación; proyecto arquitectónico; ejercicio; estrategias proyectuales; propedéutica = Initiation; architectural project; exercise; design strategies; propaedeutic
Faculty: E.T.S. Arquitectura (UPM)
Department: Proyectos Arquitectónicos
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (1MB) | Preview

Abstract

Un ejercicio de primer año de proyectos es un mecanismo que canaliza el desarrollo incipiente del estudiante hacia la exploración de diversos temas fundamentales de la arquitectura. Es una estrategia que impulsa varios tipos de saberes, a la vez que se soporta sobre ellos. En su planeamiento se entrelazan ámbitos heterogéneos, se establecen vínculos, se sugieren tácticas y procedimientos, con el fin de introducir al estudiante en el aprendizaje proyectual. El artículo analiza la mecánica interna de tres tipos de ejercicios de iniciación al proyecto arquitectónico contemporáneo, con el objetivo de comprender las estrategias que intervienen en su funcionamiento. Presenta cada tipo como una estrategia operativa que utiliza los conceptos, procesos y herramientas que considera esenciales para desarrollar sus hipótesis de trabajo. ----------ABSTRACT----------A first-year project is a mechanism that directs the student's incipient development towards the exploration of diverse fundamental themes of architecture. It is a strategy that triggers several types of knowledge and at the same time, supports itself on them. In its planning, heterogeneous fields are intertwined, links are established, and tactics and procedures are suggested in order to introduce the student to architectural project. The article analyses the internal mechanics of three types of first-year projects aiming to understand the strategies involved in its operation. It presents each type as an operational strategy that utilizes concepts, processes and tools it considers essential to develop its working hypotheses.

More information

Item ID: 64180
DC Identifier: http://oa.upm.es/64180/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:64180
Official URL: https://revistaconstelaciones.wordpress.com/2019/05/15/estrategias-de-iniciacion-al-proyecto-arquitectonico-a-tango-performance-the-motor-y-dance-infusion/
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 05 Oct 2020 10:01
Last Modified: 05 Oct 2020 10:01
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM