Project CAVIAR CApturing VIewers' Affective Response

Fernández Martínez, Fernando and Callejas Carrión, Zoraida and Kleinlein, Ricardo and Luna Jiménez, Cristina and Montero Martínez, Juan Manuel and Pardo Muñoz, José Manuel (2019). Project CAVIAR CApturing VIewers' Affective Response. "PROCESAMIENTO DEL LENGUAJE NATURAL" (n. 63); pp. 155-158. ISSN 1135-5948.

Description

Title: Project CAVIAR CApturing VIewers' Affective Response
Author/s:
  • Fernández Martínez, Fernando
  • Callejas Carrión, Zoraida
  • Kleinlein, Ricardo
  • Luna Jiménez, Cristina
  • Montero Martínez, Juan Manuel
  • Pardo Muñoz, José Manuel
Item Type: Article
Título de Revista/Publicación: PROCESAMIENTO DEL LENGUAJE NATURAL
Date: 2019
ISSN: 1135-5948
Subjects:
Freetext Keywords: opinion mining; aesthetics; multimedia information retrieval; meta-data; video recommendation; indexation; biometrics; emotion; subjective response prediction = análisis de opinión; estética; recuperación de la información multimedia; metadatos; recomendación e indexación de vídeo; biometría; emoción; predicción de respuesta subjetiva
Faculty: E.T.S.I. Telecomunicación (UPM)
Department: Ingeniería Electrónica
Creative Commons Licenses: Recognition - No derivative works - Non commercial

Full text

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer, such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
Download (162kB) | Preview

Abstract

In this project we propose the automatic analysis of the relation between the audiovisual characteristics of a multimedia production and the impact caused in its audience. With this aim, potential synergies are explored between different areas of knowledge including, among others: audiovisual communication, computer vision, multimodal systems, biometric sensors, social network analysis, opinion mining, and affective computing. Our efforts are oriented towards combining these technologies to introduce novel computational models that could predict the reactions of spectators to multimedia elements across different media and moments. On the one hand, we study the cognitive and emotional response of the spectators while they are watching the media instances, using neuroscience techniques and biometric sensors. On the other hand, we also study the reaction shown by the audience on social networks by relying on the automatic collection and analysis of different metadata related to the media elements, such as popularity, sharing patterns, ratings and commentaries. ----------RESUMEN---------- Este proyecto propone el análisis de la posible dependencia entre el contenido audiovisual de una producción multimedia y el impacto causado por ésta en sus espectadores. Para ello, nos apoyamos en diferentes áreas de conocimiento tales como comunicación audiovisual, visión por computador, sistemas multimodales, sensores biométricos, análisis de redes sociales, análisis de opinión o computación afectiva, entre otras, con el objetivo de diseñar nuevos modelos computacionales que permitan predecir las reacciones de los espectadores de un vídeo de forma transversal a los medios y momentos en que éstas se producen. Trabajamos principalmente con dos tipos de respuesta: la respuesta cognitiva y emocional inmediata de los espectadores durante el visionado, que medimos utilizando técnicas de neurociencia y sensores biométricos, y la reacción expresada en redes sociales, cuyo impacto es cuantificado mediante el análisis automático de diferentes metadatos recabados para dichos vídeos, tales como popularidad, patrones de compartición, valoraciones y comentarios realizados en las redes.

Funding Projects

TypeCodeAcronymLeaderTitle
Government of SpainRTC-2016-5305-7ESITURUnspecifiedEscaparate Interactivo Turístico. Accesible desde cualquier móvil (sin aplicación) y con contenidos extraídos de analizar e interpretar fotos públicas subidas a las redes sociales por turistas que visitan esa misma zona
Government of SpainTEC2017-84593-C2-1-RCAVIARUnspecifiedInferencia de la respuesta afectiva de los espectadores de un video
Government of SpainTIN2017-85854-C4-4-RAMICUnspecifiedAnálisis afectivo de información multimedia con comunicación inclusiva natural

More information

Item ID: 64339
DC Identifier: http://oa.upm.es/64339/
OAI Identifier: oai:oa.upm.es:64339
Official URL: http://journal.sepln.org/sepln/ojs/ojs/index.php/pln/article/view/6108
Deposited by: Memoria Investigacion
Deposited on: 11 Oct 2020 07:52
Last Modified: 11 Oct 2020 07:52
  • Logo InvestigaM (UPM)
  • Logo GEOUP4
  • Logo Open Access
  • Open Access
  • Logo Sherpa/Romeo
    Check whether the anglo-saxon journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo Dulcinea
    Check whether the spanish journal in which you have published an article allows you to also publish it under open access.
  • Logo de Recolecta
  • Logo del Observatorio I+D+i UPM
  • Logo de OpenCourseWare UPM